lördag 27 december 2008

Chefskap i Kina

Jag pratade med chefen på det Hiltonhotel jag bor på. En luttrad fransman som har 840 anställda på sitt hotell. Det märkliga är att alla talar engelska på hotellet. Alla är dessutom utomordentligt vänliga, håller reda på att jag och Anita har olika efternamn och alla dessa små detaljer som ger uttryck för perfektion. Hur har han kunnat hitta folk och sedan behålla dem undrade jag. På det kinesiskägda hotellet bredvid förstod inte personalen mina enklaste frågor, och de visade även sin okunnighet med ett drag av högdragenhet.

Hilton har 6 språklärare anställda som inte gör annat än utbildar personalen i språk. Varje anställd utbildas i en månad innan de får ha kontakt med kunder. Man märker att personalen gärna talar engelska, kanske för att hålla sin nivå uppe.

Viss har man haft personalomsättning som alla andra. Vissa fördelar har man dock i en koncern med 2800 hotell i gruppen. Varje år får någon åka utomlands på arbetsutbyte. När krisen kom i somras samlade chefen alla anställda och sade att planen var att gå ner från 950 till 850. Man var dock redan nere i 840 så alla ombads stanna - med tillägget "Det finns inte ett enda jobb därute nu så det är bäst att vi nu alla håller ihop".

Kan Hilton i Hainan så borde alla andra utländska arbetsgivare kunna skapa en kunnig serviceinriktad organisation. De flesta utländska chefer gör felet att de inte ens försöker.

Bengt

Inga kommentarer: