måndag 1 december 2008

Trouble in Hangzhou

För en vecka sedan var jag i Hangzhou två gånger. På fredagen med en delegation och tillbaka på söndagen med en annan.

På fredagen åkte vi från flygplatsen in mot staden. Det är en 35 km lång resa och det som höll mig vaken var att hela vägen var bebyggd. Masor av hus helt enkelt i en stad som jag förut minns som en rätt liten kinesisk stad. Man passerar floden Qingtian och sedan kommer man till stadskärnan och så småningom till Västra sjön sm är den stora sevärdheten och Kinas kanske vackraste stadspark.

På söndagen två dagar senare åkte jag tåg till Hangzhou och satt och slöläste morgontidningen. Där stod det att det under lördagen varit en olycka i ett tunnelbanebygge i Hangzhou och att flera byggnadsarbetare omkommit. Väl i Hangshou fick jag hela bilden. En tunnelbanestation under byggnad på vägen ut mot flygplaten hade rasat och ett dussintal lastbilar med chaufförer hade ramlat ner i gyttjan. Allt berodde på att man byggde farligt nära floden och marken var lös. De 12 tunnelbanestationer som man byggde samtidigt stod nu stilla. Jag hade varit timmar ifrån en olycka.

En inspektionsgrupp från Pekingvar redan på plats. Det rapporterades att hela byggidén varit dåligt förberedd och utredd. Jag försökte fråga om någon i förväg oppnerat sig men fick intrycke att så inte varit fallet. Det är en svaghet i detta land att experter är rädda för att uttala sig när ett politikt beslut är fattat.

Bengt

Inga kommentarer: