torsdag 18 december 2008

Humor (eller brist på sådan)

Jag har dåliga nyheter - Shanghaibor har ingen humor.

Det började förra veckan när jag talade inför studenter som läste svenska. Jag började med en västgötahistoria och fortsatte med en Kålle&Ada-historia. Det var bara symboliskt artiga skratt i salongen fastän jag valt ut några riktiga pärlor. Värre var att när jag sen förklarade vad jag egentligen hade sagt på dialekt. Då blev det dödstyst i salen!

Idag satt jag med mina kinesiska anställda och drog några skämt på lunchrasten. Då de inte förklarade var jag tvungen att hänvisa till kända episoder i Fawlty Towers och MASH. Ingen var dessa serier var kända här. Att dra själva skämten i detalj insåg jag var meningslöst. Vad vet ni om europeisk humor frågade jag? En hade hört om Mr Bean. Jag minns att jag på kinesiska flygplan sett underhållande filmer när folk hoppade skidhoppning och ramlade pladask - jätteroligt. Sen var det några Jackass-filmer när det gick snett och folk höll på att stryka med - jätteroligt!

En svenska med djup kunskap som är gift med en kines medgav att humorn i Shanghai är lägst i Kina. Helan och Halvan är bra, annat är tveksamt. Att dra undan stolen när någon som sätter sig är säkert jätteuppskattat här. I Hongkong är man mer van vid brittisk humor och även Peking är mer raffinderad i sin smak sade hon. Suck tänkte jag, här gäller det att vara extra rolig och göra en utbildande insats.

Bengt

Inga kommentarer: