onsdag 24 december 2008

Kinesisk Jul

December är en svensk främjandemånad - nobelpriset, Lucia och sen kanske något vid Jul.

Jag erbjöd mig att hålla en nobelföreläsning vid ett känt naturvetenskapligt universitet men fick ett trevande svar. Det finns massor av minor i det ämnet.

Lucia firade vi friskt. Glögg, svensk kör och pepparkakor. Nära 200 inbjudna kineser. En klar känsla av att något exotiskt är på gång. Vi tog bort stjärngossarna för de kan för det mesta varken sjunga vackert eller förklara sina hattar (mellanting mellan dumstrut och Ku Klux klan). Barn i kören är ingen hit för kineser som tycker våra små söta barn är helt odisciplinerade. Maten går hem och glöggen är OK. Sångerna är kanske lite för vemodiga och framför allt obegripliga då alla är på svenska.

På flygplanet till Hainan där jag just nu är gick jag igenom alla inflight magazines. Ett par artiklar om Lucia med klar hänvisning till Sverige. Dock ännu fler om jultomten med hänvisning till Finland. Att detta banala marknadsföringstrick lyckats är för mig en gåta. Man behöver ju bara googla Santa Claus några minuter för att se det komplexa arvet från ett dussintal länder. Nu är det dock som det är och man får gratulera Finland.

Julafton på ett hotell i Hainan är en matfest och en eklektisk blandning av olika internationella saker. Visst fins där körer med julsånger, men också uppföranden från Tchaikovskijs Svansjön och allt annat som känns utländskt + ett kinesiskt jättefyrverkeri på slutet för att kineserna skall tycka det är kul. Priset togs av en jättemodell i hotellobbyn av Kinesiska Muren - byggd av pepparkakor. Det som saknas hel är det som julen från början handlade om, krubban i stallet med Jesusbarnet. Är man en jul i Spanien är det det enda man ser (till leda).

För 20 år sedan var Julen i Kina mer kristen, men också något som bara de som var nyfikna på västerlandet intresserade sig för. Nu är det mer av massrörelse och då blir det mer med kinesiska förtecken. För 10 år sedan gjorde vi några svenska matfestivaler runt jul i Shanghai med det svenska smörgårdsbordet. Idag måste man ha med särskilda bord med italiensk, japansk, kinesisk mat i ett otal tappningar för att gästerna skall vara nöjda. De enda som orkar den svenska fanan högt är IKEA.

Bengt

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra och intressant blogg!
God jul och gott nytt år Mvh // Kevin Fuxinger.

Jenny Gong Birgersson sa...

Jag kan inte låta bli att skratta åt din beskrivning om den kinesiska julen. Jag tror på det du skriver, för jag är ju själv från Shanghai.