tisdag 6 januari 2009

Vinter i Shanghai

På två veckor har vädret ändrat sig från behaglig höstkyla till grym vinter. Idag åkte jag tunnelbana till jobbet och kom knappt in i vagnen. Alla kineser var utklädda till Michelinfigurer med lager av underkläder, tröjor och dunjackor. Orsaken är att man inte får ha centralvärme i Kina söder om Yangtzefloden. Det är en gammal regel som verkar vara en helig ko. Av det skälet är det ingen idé att isolera husen - får man inte värma upp dem behövs ju ingen isolering. Alla Shanghais hus har därför enkelfönster och tunna oisolerade väggar.

Har man sedan massor av pengar är det ingen om bryr sig om man installerar ett antal elektricitetsslukande direktvärmande värmeelement. Det gör alltså alla. Sitter man bredvid dem blir det hett på magen men iskallt på ryggen.

Det finns inget sätt att lösa denna gåta annat än att riva upp den gamla regeln om förbud för centralvärme söder om Gula Floden. Det skulle t.ex. öppna för möjligheten att införa fjärrvärme, som är en ena energisnåla lösningen för stadsuppvärmning.

Jag nämner det frågan en passant vid nästan alla samtal jag har. Folk blir förlägna men lyckas alltid pressa fram något á la "det är ju den regel som gäller". Då säger jag "Ändra den!" Då brukar samtalet avstanna. Jag har ännu inte träffat en kines som är beredd säga något som "det vore kanske en idé".

Bengt

2 kommentarer:

Namn: Jonas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Namn: Jonas sa...

Det är ju precis som i England "men vi har ju subtropiskt klimat så vi behöver inte tvåglasfönster" ;-)