tisdag 2 juni 2009

Ola Wongs böcker

Jag har läst igenom de två böcker Shanghaijournalisten Ola Wong publicerat om Kina, "När tusen eldar slickar himlen" och "No, I am from Borås".

Man är lite omtumlad av att läsa dessa böcker. Ola Wongs skrivstil är ganska dramatisk. Även en liten händelse pumpas upp till att bli en explosion av känslor och intryck. I princip tycker jag det är en föredömlig skrivstil men jag vet inte om jag helt litar på den. Skall man läsa en helt konventionell bok kan man läsa Börje Ljunggrens "Kina - vår tids drama", som är skriven som en UD-promemoria utan stor dramatik. Jag fick kämpa för att ta mig igenom den. Ola Wongs böcker sträckläser jag men är å andra sidan helt utpumpad när jag kommit till slutet.

No I am from Borås är två böcker, en om Kina kring Olas farföräldrar och en om Rumänien om morföräldrarna och man läser från båda hållen. När man läger boken ifrån sig känner man ingen lust att besöka varken Kina eller Rumänien.

Egentligen är det tre böcker för Kinadelen sönderfaller i två delar, den ena om Olas farfar som var soldat och i 40 år hela tiden hamnade ur askan i elden. Den andra delen om det moderna Shanghai är fylld av de välkända berättelsrna om rika människor som tjänar grymt med pengar och är tämligen utleda på samhällsfrågor. Det fanns väl några år emellan när samhället ställde om sig mellan desa ytterligheter men de verkar inte spela någon stor roll i familjen Wongs kollektiva minne.

De människor jag träffar verkar ha levet en mer jämn lunk över decennierna och var varken i helvetet förr eller är i himlen nu. Bakom ett alldagligt sätt kan det förståss döljas märkliga historier.

Inga kommentarer: