Att köra bil i Shanghai är inte så svårt som det ser ut. Det gäller att ha några tumregler klara för sig.
1. Kinesiska bilförare använder aldrig riktningsvisare. Man får räkna med att filbyten sker när som helst utan förvarning
2. Med denna liberala syn på filbyten så kan man inte köra bränsleekonomiskt med jämn fart utan man måste gasa och bromsa omväxlande för att inte lämna stor lucka till bilen famför.
Så är det i många andra länder också men det finns en del siutationer som retar mig. Kör man i högerfil på en tvåfilig motorväg ser man många lastbilar i vänsterfilen! Tänker man sig köra om en lastbil på insidan i en uppförsbacke (det finns ju inget annat sätt) så får man se upp med personbilar som ligger bakom lastbilen. När lastbilen tappar far i uppförsbacken sticker personbilen rakt ut i högerfilen, oavsett om man kommer där i hög hastighet. Livsfarligt!
En annan iakttaggelse är att Shanghai saknar småbilar. Volkswagens Passat har en systermodell som heter Santana och den har hela taximarknaden i Shanghai. Alla andra bilar är större. Buick Excelle är numera en vanlig bil.
I Shanghai är bilar fortfarande en statusfråga så det är kanske inte populärt att komma med en småbil. Ett annat skäl är nog att man nästan bara parkerar i parkeringshus, så det är ingen särskild fördel att kunna knö in sig på en liten plats på gatan. Bensinen är ju dessutom bara hälften så dyr som i Sverige.
Priset togs ändå när tidningarna berättade att ett industriföretag i Sichuan, Tengzhong, köpt Hummer av GM. Detta bränsleslukande vidunder borde ju lagts ner för länge sedan. De kineser som jag pratat med anser att hela affären är pinsam för Kina.
onsdag 10 juni 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar