tisdag 30 juni 2009

Saknar vi kulturarv?

Olle Västberg har i sitt nyhetsbrev fångat upp att omvärlden ger höga betyg till Sverige i allt utom kultur, och då är det speciellt kulturavet som vi anses sakna.

Jag gissar att många tar det med en axelryckning. Stora delar av vårt kulturarv har vi avlägsnat oss från. Jag höll ett nationaldagstal i förra månaden där jag brottades med hur vi idag ser på dem som skapade bilden av Sverige, bl.a. Verner von Heidenstam och Artur Hazelius. Har vi inte respekt och intresse för dem så faller ju även de som verkade tidigare och som levde i ett Sverige vi inte kan relatera till som Geijer och Tegnér.

Man blir påmind om vår brist på kultur och historieintresse när man träffar folk från kontinenten. Vi har tyska besökare varje år i en stuga vi hyr ut och de hinner knappt sätta ner kappsäckarna inen de frågar hur man tar sig till Birka eller Gripsholms slott.

I tre omgångar i mitt liv har jag bott nere i Europa: Rom, Prag och Bryssel. Alla tre städerna var fullständigt sönderimpregnerade av kultur. I Prag kunde man diskutera opera med en taxichaufför. I Bryssel fanns förutom hela den centraleuropeiska blandningen av tyskt, franskt, protestantisk och katolsk också ständiga presenttioner av kultur från EUs medlemsländer och deras regioner.

Jag tror man msåte börja med att snäva in kulturbegreppet. Ett tag var även bärplockning och bastubad kultur. En bekant till mig var ett tag chef för ett länsmuseum i Norrland och gjorde en utställning om cykelbyxor! Det ansågs som en lyckad utställning.

Nästa steg borde vara förhandlingar mellan staten och SR och SVT. Skall vi ha licens-TV tycker jag man inte behöver konkurrera med såpor utan kan ägna sig åt det som den privata sektorn inte gör. Varför skall man ha dessa ständiga galor för friidrottare, fotbollsspelare osv som måste kosta massor att anordna? När medieprogrammen gör sina återkommande utrensingar så faller program bort där lyssnarskaran är för gammal - den är inte tillräckligt köpstark.

Jag skriver dessa rader just när vi skall ta över ordförandeskapet i EU. Det är tillfällen när man får höra sanningen. Jag slår på ordförandesidan på "culture" och ser att de inledande kulturevenemangen är kvinnor som hugger ved med yxa på Berlin Alexanderplatz. Det låter som ett skämt.

Inga kommentarer: