måndag 15 juni 2009

Internetfilter

Till min förvåning är fortfarande min blogg, liksom Carl Bildts och alla andra som har Blogspot eller Wordpress som host spärrade. Jag ser även att Blogger.se är spärrat. Söker man bloggen på Google får man den första raden i det senaste inlägget som sökresultat. Det gälelr att ha något kärnfullt i inledningen.

Igår hade CNN ett reportage från Peking där en myndighetsperson meddelade att alla datorer som säljs i Kina från 1 juli måste ha ett inbyggt internetfilter. Enligt Wall Street Journal är redan de utländska datorleverantörerna med på tåget.

Det angavs vid presskonferensen att detta avsåg att stoppa sajter med sexinnehåll för de kinesiska barnen och ungdomarna. Skulle utländska bloggar hänföras till samma skadliga kategori har man förståss tagit ett jättesteg mot ett ny censurtilstånd. Jag ser några kommentarer i den svenska bloggosfären om detta men det verkar inte vara någon nyhet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag skulle vilja veta lite mer om att få körkort i Kina. ( Jag har svenskt) Hur mycket kostar det allt i allt!? Det kan vara bra att veta ungefär....Jag tillbringar rätt mycket tid i Dongguan city, välbeläget mellan Kanton och Hong Kong
Hälsningar Lasse

Bengt i Shanghai sa...

Jag betalade ca 300 RMB, varav ca 200 för läkarundersökningen och 100 för att få själva körkortet. En bekant lät en konsult hjälpa till och då slutade notan på 2000 RMB. däri ingick att konsulten satt bredvid under datorprovet och talade om hur man skulle svara...