fredag 31 oktober 2008

Nu om tunnelbanan

Metro heter det i Shanghai eller "ditie" om man nu pratar kinesiska. Det har blivit mitt sätt att ta mig hem efter jobbet. Två stationer och sen en lagom promenad. 3 Yuan är ett bra pris för alla resor inom centrum.

Shanghais metro invigdes 1995 och när jag kom förra gången 1996 var det fortfarande bara en linje som inte användes särskilt mycket. Nu har man fem linjer och därför har användandet exploderat. När EXPO bryter ut skall man ha sju linjer till (!!!!) och då ser nätet ut som på kartan enligt länken nedan:

http://www.urbanrail.net/as/shan/shanghai-future.htm

Det är som i Peking rätt långt mellan stationerna, men annars verkar det som en bra lösning.

Jag har ännu aldrig fått sittplats. Från min ståplats har jag kunnat göra ett antal statistiska observationer:

1. Shanghaiborna är ett huvud längre än för på 90-talet.
Männen är lika långa som jag (180) kvinnorna en tum kortare. De som reser på kvällen är nästan alla 20-30 och uppenbarlingen mer välnärda än deras 10 år äldre kamrater på 90-talet.

2. Av passagerarna sitter/står 40% och skickar SMS, 10 % spelar på obegripliga spel och resten tar igen sig. Kina är världens största SMS-land. Till skillnad från i Stockholm där man hör att folk frågor om de skall köpa mjölk på vägen hem vet man ju inte vad de skickar på sina SMS.

3. Man får aldrig någon sittplats (annat var det under kulturrevolutionen när alla i bussen reste sig för att erbjuda utlänningen sin plats). De som sitter längs sidorna har dock bekväma platser, till skillnad från tunnelbanan i Hongkong (världens enda lönsamma) där man sitter på rostfritt stål och när tåget bromsar in glider alla på ett obehagligt sätt en bit i tågets färdriktning.

4. Ingen grafitti, inga tiggare och folk får gå av innan de nya stiger på. Väldigt civilserat!

5. Reklam förståss, men inga skärmar inne i tågen. Annars har jag en TV-skärm hela tiden framför mig, i hissen på jobbet, i taxin etc. Rekordet var taxibilen som hade en touch-skärm. Jag kunde välja H&Ms program och trycka mig fram till kollektioner, priser, erbjudanden. När taxin var framme var jag helt slut! Den svenska fondförvaltaren Jade Invest har investerat i Touchmedia som gör dessa skärmar, det verkar vara en klok investering.

6. Metron har glasvägar längs perrongen med dörrar som öppnas. Det är skönt när det är massor av mäniskor. I Stockholm är jag ibland rädd att ramla ner på spåret.

7. På väg ner till metron finns vettiga affärer - alltså i stort sett högsta betyg till tunnelbanan.

Bengt

2 kommentarer:

mia sa...

Är det möjligt att kieserna har blivit så mycket längre på tio år? Tänker på den dåliga luften som finns i Kinas storstäder. Vi minns ju OS-förberedelserna i Peking med tanke på bilavgaserna.
Min man springer en mil om dagen. Hur fixar Shanghai-bon sin löprunda?

Bengt i Shanghai sa...

Den genomsnittlige kinesen har förståss inte blivit längre, det är fråga om att de som är tunnelbaneåkare (20-30 år) idag är längre än de som var 20-30 för 10 år sedan. Den sistnämnda gruppen födes ju under kulturrevolutionen när det var ont om mat.
Jag tror inte shanghaibon fixar någon löprunda. Jag såg en expat idag på gatan på en proffscykel men det är allt jag sett av utomhussport.
Bengt