lördag 18 oktober 2008

Äntligen en restaurangkedja i högsta klass

Expats i Shanghai verkar tillbringa mer och mer tid på restauranger. Det är en rätt stor förändring sen 90-talet när jag minns jag kunde gå omkring en hel dag i stan utan att hitta något vettigt matställe.

South Beauty såg jag först på Yanan road för ett par år sedan där en gudomlig gammal villa gjorts om till en dröm för gourmeter. Ja gåt kinesiska rätter som jag minns fortfarande. Ser nu att det finns en rad filialer i stan, alla håller samma klass.

Zhang Lan heter den kvinna från Peking som skapat en kedja med 28 topprestauranger. Med den succé som konceptet blivit är det inte förunderligt att hon skapat två glassiga klubbar i Peking resp Shanghai. De heter Lan efter hennes efternamn och i Shanghai ligger stället på Guangdong Road, ca 500 meter från The Bund.

Jag har sneglat några gånger på stället när jag passerat men får kanske vänta till nästa löning inan jag tar mig in. Det ser i allafall riktigt läckert ut.

Bengt

Inga kommentarer: