onsdag 22 oktober 2008

Nu till de stora frågorna

I två dagar har jag farit runt med svenskar från olika institutioner för att prata om design och miljö. Vi har invigt en utställning kallad Visual Voltage, hållit seminarier med designers och nu ett seminarium på Fudan med studenter. Det har varit en rätt omtumlande upplevelse för mig.

Vi svenskar vill ju så gärna tro att det vi har kommit fram till är allmängiltigt. Vår enkla sparsmakade design upplever vi som vänlig och dessutom resurssnål. Andra länder kan tycka annorlunda, men så finns det ju alltid några som ger oss stöd, som japaner som har samma stil som vi.

När den stora designsatsningen denna månad på Shanghai beslutades var jag lite tveksam för jag minns från 90-talet att kineser vill ha värme, färger och massor av dekorationer. Mina lokalanställda på 90-talet tyckte t.ex. att det svenska residenset var påvert.

Idag 2008 märker jag en stor förändring. Trots 10 år av ökande rikedom är man nu i Shanghai inne i en mer mogen fas och nyrikedom är en fas som man lagt på hyllan redan innan den blev aktuell. Det är annorlunda än i Hongkong där man i åratal hyllat "conspicuos consumption" - att t.ex. bära stora Rolexklockor bara för att show off. En populär slogan i Hongkongs TV var "if you got it -flaunt it!".

Samma var det på Taiwan. Massor av konjaksbarer där Hennessy XO var den enklaste drycken och man kom in i palats där man i entrén ofta hade ett romerskt riddarspann i bronsstaty. På en middag satt värden med en hel låda med 12 flaskor Johnny Walker BLUE LABEL, och serverade oss.

I Shanghai är man idag intresserad av svensk design. IKEA har betytt mycket även om en del kineser tror att det är ett kinesiskt företag.

Ikväll var jag på en debatt på Fudan med studenter om hållbart stadsbyggande. Den svenske moderorn ville få en igång en debatt om hur viktigt det är att kraven på miljömässigt byggande kommer underifrån. De kineser som yttrade sig menade att man inte hade råd med lyx som miljömässigt byggande då många i Kina var fattiga. Om dessa tämligen välbärgade urbana medvetna människor har den uppfattningen kan man gissa vad den gemene kinesen på landsbygden tycker!

Mitt dilemma var att vi från staten satsar på att bygga ekostäder i samarbete med lokala regeringar här, trots att folk kanske hellre vill bo billigt och höja sin materiella konsumtionsnivå. Skall vi vänta 20 år på att en efterfrågan finns underifrån? Våra olika målsättningar är ibland i konflikt med varandra.

Bengt

3 kommentarer:

Knut sa...

Men finns det inte välutbildade och välbärgade kineser som är beredda att betala för miljövänligt boende? Det är väl dålig livskvalitet att bo bland avfall även om hyran blir lägre. Det är väl en stor bostadsrättsmarknad numera?

Erik sa...

Jag hara bara varit i Shanghai i drygt en vecka men tyckte mig som du säger se en strävan efter en livskvalitet som inte handlar om "conspicuos consumption". I expo sloganen "better life, better city" borde ju t.ex. bättre luft vara något som alla kan skriva under på. Med tanke på den koll Shanghai har på resten av världen borde de även se värdet av att ligga i framkant inom miljövänlig teknik. Förhoppningsvis innebär det att förgröningen av Shanghai går lika snabbt som allt annat. Jag hoppas att jag kan återvända till Shanghai om tio år och mötas av grönskande skyskrapor, cyklar och elektriska santana bilar.

mia sa...

Väldigt spännande att läsa om livet i Shanghai! Åker med familjen till Kina om en månad och stannar tre dagar i Shanghai.
Finns det något "absolut måste" se eller göra där. Vi tackar för tipsen med tunnelbanan!
Får man röka på restauranger och allmänna platser?