tisdag 28 oktober 2008

Svenskar och piratkopierade varor

Jag har åkt några gånger fram och tillbaka med flyg från Shanghai till Sverige under hösten. Man behöver kanppt komma in i planet förrän man hör berättelser om hur mycket piratkopierade varor resenärerna köpt. Det väcker olika känslor inom mig. Kan inte undgå att jag har en Armanikostym som inte är äkta och några DVD-skivor men annars har jag hållit mig ifrån fildelning av musik och det mesta som utbjuds på gatorna.

Jag har ibland vägarna till Nanzheng Plaxa eftersom både Exportrådet, SAS och Handelskammaren har lokaler där. I bottenvåningen finns den stora piratmarkanden som förut var på Xiangyang road. Ett par steg in där blir du tilltalad på svenska (sic!) och man hör svenska talas av massor av kunder. "Billigare än Ullared" stod det på en skylt.

Det är uppenbart att svenskarna är de största kunderna. Jag minns för 10 år sedan att jugoslaver var de stora kunderna på sidenmarknaden i Peking. Sen kom ryssarna. Ett dåligt omen att svenskarna nu spelar i den ligan.

Principiellt kan man undra vem som är upphovet till marknaden för kopierade produkter, säljarna eller köparna. I de flesta områden såsom narkotika slår vi skoningslöst till mot producenterna men inte mot konsumenterna. När vi klagar på att kineserna kopierar västerländska varumärken får man i i allafall ha i minnet att vi är lika dåliga kålsupare.

Bengt

Inga kommentarer: