tisdag 14 oktober 2008

Lämna inte hemmet

I somras försökte jag sälja några saker på Blocket. Det verkade lite krångligt med betalning och leverans så jag gav upp.

Nu är jag istället ute för att köpa lite prylar och vart skall man gå i denna megastad? Jag frågade en kinesiska och hon sade att handlar allt hemma vid datorn på siten http://www.taobao.com/. Det är en site där alla lägger ut vad de har, en del affärer är också där och säljer samma sak som i sin butik.

Siten har en bank som svarar för betalningen. När man tar emot varan skriver man på ett papper som utlöser betalningen från det konto man har. Säljaren får pengarna på sitt konto.

Hur gör man transporten då frågade ja. Enkelt, säljaren skickar en “kuaidi” som tar med sig varan och kvittot. Han kommer senast inom 24 timmar. Han tar en avgift på 5 renminbi.
Jag tyckte det lät knepigt då billigaste tunnelbanebiljett är 3 renminbi. Då går han ju back en renminbi. Nej, var svaret, han cyklar och tjänar verkligen sina 5 renminbi. Åker han från förorterna åker han antagligen moped. Då tar han 10 renminbi.

Hur är det med garantin då? Köper man en ny vara får man affärens kvitto och garantisedel. Är det begagnat får man kolla när man tar emot den att den fyller den beskrivning som gjorts.

Så du går bara ut när du skall äta då fråga jag kinesiskan. Nej sa hon, jag är så lat så jag beställer allt på http://www.sherpa.com.cn/. Dom hämtar mat från alla restauranger i stan. Man kan beställa precis vad man vill. Priserna är ungefär de samma som om man går ut.

Jag var nu rätt omtumlad och frågade om det aldrig hänt att något gått snett? Hon hade hört om någon kuaidi som levererat till fel dörr och där mottagaren tog emot och skrev på. Det hela rättades till och kuaidi-firman fick böta rätt ordentligt.

Bengt

Inga kommentarer: