torsdag 1 oktober 2009

Korruption

Jag gapskrattade i morse är jag såg ett inslag av Roberg Aschberg på Aftonbladet TV där han i namn av en påhittad branschorganisation bjudit in riksdagsmän på champagnmignel med en femrättersmåltid och utlottning av svindyra resor. 12 förväntansfulla kom. När de insåg vilken mina de gått på sade de att de självfallet inte skulle tagit emot några priser. Aschberg ansåg att resultatet visar att Sverige nog är lite småkorrupt.

I Kina byter man souvernier vid viktiga möten. Jag har nog hittils fått ett 50-tal. Ingen av dem har varit användbar. Bytesvärdet förefaller vara högre än bruksvärdet, så jag har delat ut dem till mina anställda vid två tillfällen. En del kan i och och för sig vara jättevackra konsthantverk men så står det en företagslogga som absolut inte går att få bort hur man än försöker.

Det måste vara ett enormt slöseri med alla desa gåver som fördelas i Kina. Tillverkningen av sidenboxar går kanske på högvarv och sysselsätter en del men i slutändan skall allt slängas en dag. Miljöförstöring.

1 kommentar:

Anna Gustafsson Chen sa...

Och aldrig en gåva som inte förväntas resultera i en motprestation...