söndag 18 oktober 2009

Vår bästa tid är nu!

Jag fann mig själv gnolande på Jan Malmsjös visa när jag gick till ett möte idag. Nu är vädret perfekt, soligt och runt 20 grader. Detta är tiden att gå till fots i staden.

Jag har hittat vägar att gå genom parker när jag går till möten åt olika håll. Det finns inte många parker i Shanghai och de som finns har stigar som leder åt annat håll man man tror. Kommer man dock in i parkerna kan man nu nästan överallt njuta av doften från osmanthusträdet som blommar just nu. jag har läst på lite trädgårdsbloggar att det finns en art av Osmanthus som klarar vintern i Sverige men bara i zon I-II och det tar flera år innan de blommar.

Jag gick och tuggade samtidigt i mig en lunchsmörgås. Då kom jag ur parken in på en gata jag alldrig gått tidigare (Jiangyingatan). Där sålde man levande insekter. Jag tror det mest var syrsor men det verkade vara en del andra otäcka djur också. 5 renminbi för en liten syrsa och 20 för en fullvuxen. Sen skall de rackarna matas ockå om det skall sjunga. Det är en kinesisk passion som är svår att förstå sig på.

Sen var det några affärer som sålde levande sködpaddor, från 3 cm till 1 dm långa. Sen var det affärer som sålde maskar, vet inte till vilken nytta. Aptiten hade helt försvunnit men smörgåsen var som tur var redan uppäten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan,

Tack för en bra blogg! Maila gärna mig då jag har en länkförfrågan till dig.

Må så gott,

Camilla

camilla.during@obanmultilingual.com