lördag 3 oktober 2009

I Hongkong

Flera personer i Shanghai har rekomenderat mig att åka till Hongkong och se hur stan har utvecklats på sistone. Rent och snyggt, bra service etc. Sagt och gjort, vi åkte hit på ett par dar för att låta oss överraskas.

Efter ett dygn av att springa runt i Central District måste jag både hålla med och säga emot. Jo visst, servicen är fantastisk, människor på hotell och i affärer och restauranger har verkligen en trevlig och professionell inställning. I Kina är jag van vid situationer när jag tänker - Återigen låtsas de inte förstå fast de i själva verket fattar precis vad jag menar. Jag ger dem blicken "Jag vet att du vet att jag vet" men inte ens det hjälper. Här fungerar kommunikationen perfekt. Restaurangerna är så snygga och välordnade att man har lust att gå in i varenda en och käka.

Vi gick in i Pacific Place och såg att Grappa fanns kvar. Finns den behöver man inte åka till Rom.

Men sen kom jag att tänka på att så här var det även för femton år sedan när vi bodde här. Sedan dess har uppenbarligen inget hänt. Lite fler höghus är insprängda på ytor där man knappt kunde vända med en bil, men annars är stan sig lik. Det är jag som glömt bort vad god service är för något.

Kanske påverkar det de hundratusentals kineser som kommer hit, på samma sätt som de kanske påverkas av att komma till Taiwan och se en demokrati. Exemplets makts smittar.

Det är bar att lyckönska Hongkong att de kunnat hålla sin stad i fint skick på egen hand. Det engelska är verkligen borta. Vi var inne på The Hong Kong Club för att titta runt men det var helt öde frånsett 4 äldre män som satt i källarens Bowling Alley. På FCC var det lite mer människor men det var inte samma stim och buzz som förr.

Inga kommentarer: