tisdag 6 oktober 2009

Exit Hongkong

Vad gör man en sista dag i Hongkong. Vi gick till LRC, Ladies Recreation Club som varit igång sen 1883 och vet hur man driver en klubb. Den ligger på vad vi skulle tycka är en obebyggbar klipphylla, men där hade man lyckats mod konststycket att på obefintlig mark klämma upp ett hus till med spa, bibliotek och gott om plats för barnen. Det finns inte plats för fotbollsplaner och liknande för barnen i Hongkong så övningar måste ske vertikalt. Mest populärt var hopp från 5-meterstrampolin.

Tillbaka till hotellet läste jag i International Herald Tribune om Lung Yintais nya bok "Big River, Big Sea - Untold stories of 1949". De kom ut förra månaden på kinesiska och nu skall hon till Frankfurtmässan för att hitta en förläggare på engelska. I Shanghai hade jag bara läst artikeln och lagt den åt sidan, men på hotellet i Hongkong tog jag bara hissen ner några trappor till en bokhandel och köpte ett ex!

Boken ger äldre människors berättelser om inbördeskrigets slutfas. Det starkaste inlägget sägs vara från överlevande av belägringen av Changchun 1948. KMT hade kontroll över hela Mancuriet men missade att slå till mot en PLA-styrka vid ryska gränsen. Denna lyckades så småningom omringa basen i Changchun och svalt sedan ut både armen och civilbefolkningen. Eftr några månader åt man inskter, råttor, bark från träden. 160 000 av civilbefolkningen svalt ihjäl.

Varken PLA eller KMT har velat vidgå dessa hemskheter i sin historiskrivning. Jag läste först om det i "Mao - the true story" i fjol. Lung Yintai har gjort en kulturgärning att intervjua de överlevande.

Jag träffade Lung Yintai i Taipei 2006 efter rekommendation från Torbjörn Lodén. Jag var då lite skeptisk till henne eftersom hon satt och pratade illa om DPP-regeringen 1 timma i sträck utan någon moderation eller nyans. Hon är nog helt upptagen av att mäkla fred mellan KMT och Kina. Hennes linje i boken synas vara att vi måste sluta att tänka i termer av vem som hade rätt och vem som hade fel. Den dagen vi ser och erkänner såret hos motståndaren, den dagen kan vi lägga ner vapnen.

Jag hopppas hon nu hittar en en förläggare på engelska.

Inga kommentarer: