måndag 27 april 2009

Vad vet Shanghaibor om Sverige?

Häromdagen intervjuade jag en person för en anställning hos oss. Jag började med att fråga vem som satt i regeringen. Inget svar. Vet du namnet på någon svensk? Inget svar. Namn på något svenskt företag? Inget svar. Namn på nån svensk stad? Stockholm är huvudstad och det finns en andrastad som är en viktig handelsstad som heter Malmö. Ridå!

Hade inte vi redan bestämt oss för att anställa personen hade jag lämnat rummet halvägs i intervjuen. Nu vet jag dock att bättre än så landar man inte med kineser som inte haft kontakt med Sverige.

Vet vi så mycket mer om Kina? Jag är inte säker på att en gallup på svenska gymnasier skulle ge bättre svar om Kina. Nu kan man förståss säga att om man går på en anställningsintervju bör man lösa på lite om arbetsgiveren, man jag har sett alltför många exempel på att så inte är fallet.

Jag såg en karta från Brailien i något sammanhang och blev påmind om att jag inte kunde peka ut enenda delstat - Mato Grosso, Parana etc. Är det så kineser ser på Europa?

Jag siitter nu och ser på en debatt på tyska TV-kanalen Deutsche Welle om hur man i Tyskland ser på DDR. En gallup på gatan i Berlin bland de unga visar samma avgrundsdjupa brist på kunskap. Det verkar som om man inte ens vet vad som är öst och vad som ligger i väst.

Kanske är lösningen att man helt enkelt får radera bort historien och en stor del av nationsgräsnerna. Den unga generationen lever här och nu och nya idéer kan fascinera på sina egna meriter, inte för att de kommer från Sverige eller för att Sverige inte varit i krig sedan 1814.

Som tur är träffar jag ibland endel äldre människor som diskuterar från andra pespektiv som är närmare min egen världsbild. Må de leva länge. Jeopardy och Vem vill bli miljonär hjälper tll.

Inga kommentarer: