söndag 12 april 2009

Bloggande politiker

Kära blog. Jag har varit i Sverige en vecka och ber om ursäkt för frånvaro. Nu sitter jag på Arlanda och skall ta det sista planet som går från Stockholm till Peking. Månne det serveras gravöl för visst är det ledsamt att SAS inte verkar lyckas med något de företar sig.

Jag var på landet idag och målade och drog på mig en gammal T-shirt med texten "SAS day light express". Det var en gåva från en mottagning i Bangkok när SAS öppnade första dagflygningen till Köpenhamn. Jan Carlsson var där och höll ett bra tal och lämnade ut t-shirten. Jan Carlsson trodde på det han gjorde och fick hela organisationen att göra likadant. Jag vet inte ens vad dagens SAS-chef heter.

För att fortsätta med ledsamheterna ser jag i DN att knappast ingen läser riksdagsmännens bloggar. Det är kanske synd, kanske inte. Jag läser dem inte själv. Jag läser bloggarna för Kalmars kommunstyrelseordförande Johan Persson, pga Fanerdunhärvan (där han får mothugg varje dag) och Linköpings borgmästare Ann-Cathrine Hjerdt (aldrig några kommentarer om jag inte skriver själv något om Anders Ljungstedt).

På 60-talet kom det en tidskrift som hette Origo och som gjorde ett scoop i första numret med att berätta att ett antal riksdagsmän aldrig talat i riksdagen under hela sin tid. Det blev stor skandal och några tyckte att tidningen var för närgången. Det var då det. Idag skulle det blivit en fråga om att riksdagmännen borde avgå om de suttit en hel period utan att ta till orda en enda gång.

Bengt

Inga kommentarer: