onsdag 1 april 2009

Möte med kinesiska bloggare

Idag träffade jag ett halvdussin bloggare från http://www.sina.com/ (gå in på sidan bara för att få en glimt av hur en kinesisk portal för 300 000 000 kinesiska internetanvändare ser ut). Är man tillräckligt flitig får man silverklass och då gör sina.com arrangemang för dessa. Nu var det ett besök på svenska GK och intervju med mig. Intevjuerna skall visas på sina.com's live channel och därmed nå ut till bronsmedaljörer och vanliga dödliga bloggare.

Min första fråga var om de tänkte skriva om intervjun på sina bloggar. Ja, sade alla. Det skall jag med, sade jag och vann första ronden på poäng.

Sen följde frågorna i rask takt:

Vad tycker du om att Volvo kanske köps av ett kinesiskt företag?
Hur kan det komma sig att IKEA har lyckats så bra och har så snygga möbler?
Eftersom vi inte vet något om vad Sverige är mer än att det ligger i norra Europa undrar vi hur det är för en kines att besöka Sverige.
Hur skiljer sig svensk mat från kinesisk mat?
Kan man emigrera till Sverige?
Stämmer det att svenskar dricker ohejdat med sprit?
Hur väljer Nobelpriskommittén ut pristagarna?
Vilka kinesiska provinser har du besökt?
Finns det något utbyte mellan Sverige och Kina på non-governmental-nivå?
Varför har du valt att arbeta som diplomat?
Vad gör du på din fritid?

En del av frågorna kunde jag besvara med vänster hand men andra är lite knepigare. Volvofrågan är lite besvärlig för jag måste ju uttrycka oro för att man bara tar varumärket och sätter på sina egna bilar. Jag valde att betona att jag tror en kinesisk köpare är ute efter det samlade kunnandet hos ett tusental ingenjörer och att man inser att man måste ha en tillverkning kvar i Torslanda.

Nobelfrågan var kanske den enklaste för den har jag tröskat med massor av kineser. Jag brukar hamna på en diskussion om hurvida litteraturpriset är politiserat och för att komma ur den gör en rask parallell mellan pristagarna Pasternak-Scholochov-Solzhenitsyn. Jag ställer fem enkla frågor och kineserna är redan osäkra och söker efter nästa diskussionämne.

När det gäller emigration till Sverige är det knepigare. Vi tog emot en hel del kineser när våra gränser var öppna (1950-1975). Sen tog vi emot 10 000 kinesiska båtflyktingar från Vietnam. Sen har tusentals (fagra kvinnor) gift sig med (mindre fagra) svenskar och flyttat till Sverige. Sen har ett femtital misslyckats få UAT som investerare (i Kalmar t.ex.). Sen har vi sen 15 december 2008 en fri regim att importera arbetskraft, fast regelverket är krångligt.
Hur skall man förklara detta utan att det ger ett osammanhängande och motstridigt intryck?

En surrealistisk känsla är att samtidigt som jag skriver dessa rader sitter bloggarna och ger en kanske en helt annorlunda bild av mötet. Kanske skriver de att de där generalkonsuln pratade som en pratkvarn men deet är väl det han är betald för. Eller skriver de att generalkonsuln medgav att det kinesiska köket är mycket mer utvecklat än det svenska. Kanske skriver de att Sverige visade sig vara ett mer komplicerat land än vi trodde. I så fall har jag väl på något sätt nått dit jag ville, att blir förvirrad men på en högre nivå.
--------
Intervjun är nu utlagd på sina.com med följande adress
http://life.sina.com.cn/13/2009/0403/236.html

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men du kan ju inte skriva en sån här post och inte länka till deras bloggar, eller hur?

Bengt i Shanghai sa...

Nu har intervjun lagts ut på sina.com under adressen
http://life.sina.com.cn/13/2009/0403/236.html

Bengt