måndag 13 april 2009

Ständigt byggande

För några månader sedan skrev jag att jag bara såg ett par byggkranar i hela centrala Shanghai som jag kan överblicka från min 23:e våning. Sen var vi bjudna till vänner i en förort till Pudong i sydöst och så fort vi kommit ur stadskärnan var det byggen hela tiden. Det var helt enkelt jobbigt att bara köra igenom dessa kvadratkilometer av byggande.

I förra veckan åt jag lunch men Shui On Land som är Hongkongs tredje största fastighetsbolag med en massa objekt i Kina. De berättade att man hade order att inte starta byggen från och med nu fram till och med EXPO. Under det halvåret skall allt stå still och luften rensas.

Idag läser jag i Shanghai Daily att man under perioden 2010-2020 skall bygga 9 nya tunnelbanor!!

Det är alltså fråga om en kortpaus 2010 så att luften skall vara ren innan man sätter igång igen. Jag tror det funkar. Jag var nyligen i Peking och där är himlen blå ännu ett halvår efter OS:

Bengt

Inga kommentarer: