lördag 25 april 2009

Bilmässan

En av årets händelse iShangahi är bilmässan. Alla är där. Vi var där i lördags tillsammans med 140 000 den dagen. det var trångt så det förslår. Lokaltidningen hade rubriken "What auto crises..?" igår. Man fick faktiskt intrycket av besökarna att de var på gång att köpa bil. Bilregistreringen ökar rätt kraftigt i Kina nu, kanske som enda plats i världen. Vi är framme vid den gamla diskussionen om vad som händer när alla kineser köper bil.

Volvo hade ett antal modeller på plats bl.a. en conceptversion av S60. SAAB var inte med. Enda svenska komponentföretaget var Thule som borde ha en bra marknad med alla småbilar här men jag har aldrig sett någon takbox på stan.

Vi trängde oss genom massorna till sista hallen för att se Chery, det företag som ibland nämns som köpare av Volvo eller SAAB. Det liggr i GKs distrikt och jag har tänkt besöka fabriken före sommaren. De gör 450 000 bilar/år för närvarande. I reklamen säger de att de är den kinesiska bilfabrik som säljer flest bilar utomlands.

Jag frågade hur många modeller de hade på mässan. 32 var svaret. Man kan undra om de ens funderar på SAAB med sina två modeller. Å andra sidan är Chery världens farligste bil ur krocksynpunkt enligt några motortidningaroch SAAB är ju nu en säkerhetsbil så tanken är nog inte helt fel.

Jag satte mig i baksätet i några Cherybilar och öppnade och stände dörren. Det gnisslade rätt mycket. Min bror som jobbat på Volvo i många år säger att en bakdörr som stängs mjukt och utan ljud är bland det svåraste på bilen att göra. Chery har mycket kvar att göra.

1 kommentar:

Anonym sa...

SAAB var med!