tisdag 9 november 2010

Mickey Mouse efter Haibao

Det blev ett avtal om Disneyland direkt efter EXPOs stängning. Ett område på flera kvadratkilometer har tagits fram i närheten av Pudongs flygplats. Jag är inte riktigt säker på att Disney har samma genomslagskraft i Kina som i resten av världen. Disney i Hongkong har gått med förlust sen starten. Det är dock imponerande att man hittat en så central plats att man enkelt kan ta sig dit, att jämföra med Disney öster om Paris som ligger väldigt avlägset en ändå blivit lyckat.

Den blå haibaon blev aldrig någon riktig succé. De kan ju inte röra sig och har ingen själ.

Min enda kontakt med Disney var på Shanghais borgmästares möte med näringslivet 2008. Jag slog mig i slang med en kinesamerikan i en paus. Han visade sig jobba för Disney. Han ville försöka byta ett ord med borgmästaren så han stirrade åt alla håll samtidigt medan han pratade med mig. Mitt i en mening fick han syn på borgmästaren och sprang dit. Det är så man gör affärer här.

Inga kommentarer: