måndag 1 november 2010

EXPO är över

EXPO slutade igår med en väldigt modest ceremoni, inget fyrverkeri och lite traditionell kinesisk underhållning. Wen Jiabao talade och på podiet fanns Brasiliens Lula, Ban Ki-Moon från FN och en hel del andra höjdare.

I svenska paviljongen samlades närmast sörjande 200-300 för en avslutningsfest. Vi har lärt oss rätt bra att klättra runt uppe på glastaket med ett glas vin i handen.

Den fråga jag ställer mig är om EXPO faktiskt lyckats bringa Kina mer in i omvärlden, att få slut på den ganska långa perioden av stigande nationalism. Jag har sällan sett kineser så intresserade av omvärlden och samtidigt nyfikna över länders karakteristika Jag tror EXPO var ett steg i rätt tillfälle för att knyta ihop Kina med världen. Jämförelserna med OS i Peking som var i nationalistisk yra är där talande.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej och tack en läsvärd och intressant blogg! Jag letar efter lite info om kina och en svensk i shanghai kanske kunde vara perfekt. Du får gärna maila mig på k2348@yahoo.com så kan jag förklara lite närmare. Mvh, Linda