måndag 29 november 2010

Hur stora är Kinas jättestäder

I åratal har jag funderat på om det finns någon beräkning av Kinas städer som anger stadsbefolkningen. Det innebär att man måste räkna noggrant på vad som är urban yta och landsbygd. Det kan vi inte ens göra i Sverige och om man frågar folk vad Storstockholms befolkning är så tror väl de flesta att det är ca 1,5 miljoner men allt mellan 1 och 2 miljoner låter rimligt.

Nu hittade jag uppgifter som verkar rätt pålitliga på Wikipedia och så här ser det ut i toppen

Shanghai 17 milj
Peking 13,2
Kanton 12
Shenzhen 8,6
Tianjin 8,2
Chongqing 7,5
Hongkong 7,0
Dongguan 6,9
Nanjing 6,8
Wuhan 6,6
Hangzhou 6,3

Lite spännande att se att Hongkong ligger mitt emellan Shenzhen och Dongguan!

2 kommentarer:

Krister sa...

Man måste verkligen ta siffror som dessa med en extremt stor nypa salt. Det finns en vansinnig massa definitioner på vad som är en folkmängd i en stad.

Menar man stadskärnan, eller "kommunen"? Räknar man med temporära "expats" som du och jag? Räknar man med alla gästarbetare från landet?
Eller räknar man bara de med hukou?

Se tex länk nedan från Chinadaily:
http://www.chinadaily.com.cn/china/2010-07/23/content_11038489.htm
Har Beijing 13 eller 20 millioner invånare?

Bengt i Shanghai sa...

jag var inte primärt intresserad av om Peking hade 10 eller 20 miljoner invånare utan om det var större eller mindre än Shanghai och då är det viktigaste att man har samma kriterier i de olika städerna. Jag vet inte om Wikipedias källa har det men snart får vi nog besked i och med att det var en folkräkning förra månaden.