lördag 13 november 2010

Den gamla svenska tändsticksfabriken i Shanghai blir museum

I börja av året skrev jag om en utflykt till Långa Vindens park för att leta efter de gamla svenska tändsticksfabriken. Jag hittade den aldrig och när jag kom tillbaka i veckan förstod jag orsaken. Den hade varit skymd av ett byggplank för man byggde upp ett tändsticksmuseum bredvid. så här ser museet ut (jag fick forcera några hinder för att komma nära men jag var ju bara beväpnad med en kamera).




Bakom museet kunde jag skymta den gamla fabriksbyggnaden. enligt vad jag förstått kommer båda byggnaderna att bli museum och det kommer att samlas ihop tusentals olika tändsticksetiketter.

Den svenska fabrikens historia är beskriven av Stig Hansén och Clas Thor i boken Shanghai, Shanghai, som skrev för 20 år sedan och har en omisskännlig kulturrevolutionär språkdräkt. Det man framför allt vill diskutera är om det försigick barnarbete i fabriken.
Annars var tändstickor en stor sak i världshandeln och de här fabriken ar en del av Krügers imperium. Hans affärsidé var ju att erbjuda regeringar frikostiga lån mot att han fick tändsticksmonopol. Om han hade en sådan dela med Kinas regering vet jag dock inte. denna ganska lilla fabrik kan ju inte ha försörjt hela Kina.
Japanerna var konkurrenter till Krüger och han köpte faktiskt fabriken av ett japanskt företag i början av 20-talet. Japanerna lade sedan beslag på den igen under andra världskriget och sen tog Tändstickbolaget tillbaka den och drev den till början av 50-talet när kineserna tvingade ut dem genom att ständigt hitta på nya skatter.

Läser man om Swedish Match verkar bolaget bedriva en envis kamp att bli av med alla tändsticksfabriker. Den urgamla fabriken i Tidaholm där man började med säkerhetständsticksproduktionen 1865 verkar dock få vara kvar.
Det skall bli kul att se hur det nya museet blir för det kommer att invigas snart. Längs Suzhou Creek kommer det att bli 7 liknande museer Det här ligger inom Långa Vindens ekologiska industripark. Där kommer det också att vara ett museum över hongkongstjärnan Jackie Chans tillgångar och MGM World som verkar bli något stort filmcentrum. Lite för alla smaker.

Inga kommentarer: