onsdag 3 november 2010

Samtal med en amerikan på EXPO

Vid avslutningscereminin satt jag bredvid en amerikan. Han frågade vilken min största upplevelse under EXPO varit. Jag svarade (artigt) att det var att få träffa Arnold Schwarzenegger, byta några ord med honom, få ett foto gemensamt och lyssna på hans övertygande tal om Kalifornien. Jag beklagade att inte Sverige hade så vältaliga politiker och att erbjuda fototillfälle hade jag aldrig fått av en svensk politiker. Kanske skulle man rekrytera fler skådespelare. Reagan hade ju en legendarisk förmåga att tala till människor.

Där kom jag åt en öm punkt för Reagan är alla amerikaner inte förtjusta i. Amerikanen sade att han kommit till slutsatsen att Reagans övertygande förmåga dupera det amerikanska folket var roten till USAs ekonomiska problem. Reagan hade lyckats övertyga det amerikanska folket att man egentligen inte behövde betala skatt. Sen kom George Bush Sr med "read my lips, no new taxes" och sedan har man lånat pengar istället för att ta ut skatter.

Här borde jag förstås ha mitt foto med Arnold men det har inte kommit fram än. Jag får säga som Arnold "Hasta la vista".

Inga kommentarer: