söndag 18 oktober 2015

Till Kanton

Jag skall till Kanton och alla möjliga minnen dyker upp i mitt huvud. Jag minns när jag 1974 i januari började på Exportrådet i Stockholm och fick ta hand om Kina utöver ett antal länder i Östeuropa som jag kände väl. Min företrädare hade bara sagt att det finns en bunt papper i skrivbordet om du får frågor.
Jag hade knappt satt mig tillrätta när första telefonsamtalet kom. "jag vill åka till Kantonmässan och åka in från Hongkong, Kan det bli några problem?" Tja, sade jag och började rota i pappershögen. Där fanns inte svar på den frågan. Behövs inbjudan från mässan för att få visum frågade mannen i luren. Tja svarade jag, det skadar nog inte, allt medan jag rotade i pappershögen som nu hade spritts över skrivbordet. China Travel Service på Peking road på Kowloon kan ordna både visum och tågbiljett. "Men hur får jag inbjudan" frågade mannen i luren som nu började bli otålig.

Resten minns jag inte men när jag nu skall ta mig till Kanton just den dag som Kantonmässan börjar ser jag problemen framför mig. Mitt visum går ut den dagen, jag skall ta mig till adresser i Kanton som jag vet föga om och sen skall jag hinna tillbaka till Hongkong.

Inga kommentarer: