torsdag 22 oktober 2015

Är man mindre patriotisk i Hongkong och Kanton - och i Taiwan?

I Hongkong har jag försökt förstå om de 17 åren under Kina har avsatt sig i mental patriotism och kärlek till fäderneslandet. När jag var här på den brittiska tiden kunde man träffa hongkongkineser som hyste en stark patriotisk känsla. Jag har inte träffat någon än så länge. 3 veckor är en kort tid men det märks att man kanske fått lite nog av kinesiska turister.

Samma sak på Taiwan efter vad jag hört av folk som följer utvecklingen. Antalet personer som definierar sig som taiwaneser/kineser sjunker och de som bara ser sig som taiwaneser stiger. Vändpunkten tycks ha varit när de kinesiska turisterna började anlända för 5 år sedan. Som dom vill man inte vara.

Kanton då. Ja där var jag bara några timmar men ett av samtalen fick mig att hoppa till. Jag fick frågan om vilken kinesisk författare som jag tagit mest intryck av. Efter en stund sade jag Bo Yang, författaren i Taiwan som var född i Kina och drev tesen att taiwaneser är också kineser. Honom kände man bara till som författaren av The Ugly Chinaman, den bok som jag skrivit om här tidigare på bloggen. Man visste att han skrivit djupt kritiskt om kinesernas beteende. Jag fick lägga till några mer ofarliga namn som jag träffat i Shanghai som Mo Yan och Yu Hua och förstås klassikern Lu Xun, men då var stämningen redan förstörd.

Inga kommentarer: