tisdag 20 oktober 2015

Kanton idag

Det mest bestående intrycket av Kanton ar att det byggs mycket men inget blir riktigt bra. Man går omkring i nya järnvägsstationer och tunnelbanestationer där det ar lite ostädat, något hänger snett, några lampor har slocknat och inte bytts ut. I Hongkong fungerar allt perfekt, utom som jag skrev tågen till Kanton. Därför upplevs Kanton som en annan värld än Hongkong trots att det bara är 14 mil emellan.

Jag nämner for min kantonesiska värdar att jag var där 2007 när Ostindiefararen kom och vi hade en utställning som invigdes av kungaparet. Ingen kunde erinra sig detta.  Det man gjort faller snabbt Ií glömska. Kineserna är mest intresserade av vad som skall hända idag och i morgon.
Ibland påpekar jag lite fräckt att den ekonomiska modellen i Guangdong ju havererat. Det gick inte i längden att ha gästarbetare från inlandet som inte fick ta med sig barn och som levde nära existensminimum. Märkligt nog blir jag inte motsagd eller presenterad nya alternativ. Kanske man inte riktigt tänkt till än.

En sak verkar vara ett tecken i tiden och det är att Shenzhen utvecklas snabbare än Kanton och det är dar man skall söka efter intressanta trender. Jag bestammer mig för att planera en resa dit.

Inga kommentarer: