måndag 19 oktober 2015

Kantonmässan

När man åker "through train" står det att man måste vara på plats 45 minuter före tågets avgång. Jag är uppe i svinottan, bara för att notera att första tunnelbanetåget till Kowloon avgår 06.06. Tunnelbanan är inte ens öppnad. Ingen bra början.

Väl på järnvägsstationen stor det redan en kö av folk. Kanske har de kommit till Hongkongs flygplats under natten. Det är araber, brasilianare, kanadensare. Alla skall till mässan, alla verkar trötta och hungriga. Att åka till Kantonmässan är ingen turistresa.

Jag minns nu ett av papperen 1974 om vad som kan gå fel i Kanton. "Dra inte en kinesiska i flätan! (som alla ogifta kinesiskor har). Du blir utvisad med första tåg till Hongkong. Det första persontåget gick 08.17 men det gick faktiskt ett tåg från Kanton 08.10 och enligt reglerna måste de usla utlänningarna ju då ta det. Problemet var att det var tåget med grisar, men det kanske passade en male chauvinist pig.

Jag börjar minnas hur vi fick kvällarna att gå i Kanton på 70-talet. Middagen slutade serveras 21.00, sen fick vi gå upp till översta våningen på Dong Fang Hotel (enda tillåtna hotellet) där det fanns en sal med ett oändligt massa små fyrkantiga bord med 4 trästolar vid varje. Där satt alla utlänningarna och drack medhavd whisky. Problemet var att whisky fanns inte att köpa så vi var beroende av att någon kom från Hongkong. En kväll satt vi helt uppgivna när Sandviks man kom in. Han hade varit i Hongkong och hade med sig en attachéportfölj. När han öppnade den fanns där 4 flaskor Jonny Walker Black Label. Den svenska affärsgruppen klarade sig några dagar till.

När vi var riktigt upprymda sjöng vi Kantonvisan. Den löd
    Min bror han heter Anton, och det gör också jag
    Min bror han bor i Kanton och det gör också jag
    Min bror han skall åka till Hongkong i morn - och det skall jag också

Inga kommentarer: