torsdag 29 oktober 2015

Kan man jämföra SAS med Ctrip?

Jag har anledning att ringa till både SAS (i Hongkong) och till Ctrip (i Shanghai). Döm själva.

För att ringa till SAS måste man ha deras telefonnummer. Jag hittar en rad nummer som uppenbarligen är gamla. Rätt nummer hittar jag först när jag kommer till hemsidan för norska handelskammaren i Hongkong. Min fråga till SAS-kontoret är vad det är för skillnad mellan deras 6 prisklasser till Stockholm Go  Saver, Go, Plus Saver, Plus, Business Saver och Business? Det finns ingen förklaring på nätet mer än huvudklasserna Go, Plus och Business. Den person jag talade med ville inte förstå frågan utan ville veta hur mycket jag hade råd att betala. Var komfort viktigt för mig? Jag lade nog ner en halvtimma på en idiotkonversation och fick inget fullständig svar.

Ctrip är den ledande kinesiska websajten för flyg och hotellbokning. Jag har alltid haft en oro i magen när jag köpt av dem. De ligger lägre i pris än alla andra sajter så kanske är det någon risk att ha med dem att göra. Blir det problem kan man väl inte prata med dem. Nu blev det inte bättre än att jag vill ändra restiden till Shanghai och dessutom inte flyga tillbaka till Hongkong. Jag säger som det är och de säger att ändringsavgiften är hög och med tanke på det låga biljettpriset skulle det nog löna sig att köpa en ny enkelbiljett till Shanghai och kancelera den bokade returbiljetten. Klart och redigt svar på mycket god engelska. Jag köper ny biljett och ringer upp och ber dem kancelera den gamla. De ställer rätt frågor för att säkerställa vem jag är och säger att pengarna finns på mitt kreditkort inom 30 dagar. Helproffsigt!

Ibland blir man överraskad och jag tror nu jag har lärt mig vart jag skall vända mig.

Inga kommentarer: