tisdag 13 december 2011

Med kinesiska alumnis

Så nära Lucia som man kunde komma hade vi en stor tillställning för kineser som studerat i Sverige. Ett hundratal kom och det var riktigt livat.

En sak som förundrar mig ständigt är att de studenter som läst vid små universitet i Sverige verkar vara mycket mer nöjda än de som läst i de stora städerna. Jag tror att de trivts bättre för att de haft en närmare kontakt med svenska studenter och det svenska samhället. Jag har hört om flera som läst i Stockholm och Göteborg och som verkar rätt isolerade från annat än andra kineser. Jag antar att Lund och Uppsala erbjuder andra problem då studentlivet där är så inriktat på nationer och svenska traditioner (läs supande).

Ett problem i sammanhanget är förstås att de små universiteten får problem när vi infört avgifter. Avgifterna är ju samma vi små som stora universitet. Först tyckte jag det var bra att införa avgifterna för det är svårt att se poängen med att svenska skattebetalare skall ta notan. Sen insåg jag att det krävs stipendier för att vi skall locka begåvande kineser, de som kan få stipendier från UK och USA. Min senaste slutsats är att vi måste se vad förutsättningarna för att få studenter att få jobb i Sverige verkligen är. Finns det utsikter bör vi satsa brett och ordentligt, saknas sådana utsikter är det rätt meningslöst, i allafall rätt kostsamt.

Inga kommentarer: