onsdag 5 augusti 2009

På spaning efter den tid som flytt

Jag gick ut på Huaihai Lu idag och gick bort till nummer 502 där konsulatet låg 1907-1909. Mellan 496 och 512 låg ett modernt bankhus. Jag gick in i 496 och kom ut på en gård där var hur gamla hus som helst. Banken var alltså närmast en Potemkinkuliss. Östtyskarna gjorde samma när de renoverade Unter den Linden i Öst-Berlin.

De hade bara rivit de 10 meter som var närmast gatan och smällt upp bankhuset. Frågan var om de gamla husen bakom denna fas kan ha varit de man hade för 100 år sedan. Jag hittade några pensionärer och fråga dem om husens älder. De trodde 70-80 år. Jag var inne i några trapphus och fick känslan de kunde vara ännu äldre. Sneda trappor och lite lutande väggar tydde på att husen varit med en del. De mest underliga aktiviteter pågick i husen. Någon satt och brände DVD-skivor, någon tvättade hemska kläder, någon skalade frukt, alltinför öppna dörrar. Ingen ens höjde på ögonbrynen när jag gick förbi. Om dessa väggar kunde tala...

Inga kommentarer: