torsdag 6 augusti 2009

Puxi eller Pudong?

Eftersom Pudong är en helt nybyggd stadsdel där ingen historisk bebyggelse finns kvar så ger stadsdelen ett modernt men plastigt intryck. Det förvånar mig att utlänningar bosätter sig där frivilligt men kanske är luften bättre och utrymmet större.

I gratistidningen That's Shanghai som på webben heter www.urbanatomy.com finns i julinumret två dråpliga artiklar. "Why Puxi sucks" och "Why Pudong sucks". Två taggade journalister har gjort sitt bästa för att racka ner på den andra sidan av floden. Det gäller allt från arkitektur, shopping, nöjesliv, restauranger och famför allt mäniskorna som bor där. Eftersom det mesta är rätt uniformt i Kina är det rätt kul att vi i Shanghai två läger som tycks gå åt olika håll. Pudong blir bara mer ultramodernt och i Puxi är det "åter till French Concession" som gäller.

Jag har all min sympati för Puxisidan som verkligen blir bättre och bätte. Jag vet inte riktigt varför jag inte känner för modernism längre. Jag minns Truffauts film från 1966, Fahrenheit 451, som visade människor som levde i en kommande tidsålder. filmen byggde på Ray Brandburys bok. Folk i filmen hade platt-TV på väggen, åkte snabbtåg på monorail uppe i luften och boddde i lägenheter som ser ut som de i Pudong. Vill ni veta hur livet i Pudong är - se filmen!

Inga kommentarer: