måndag 31 augusti 2009

Åter i stan

Även denna semester tog slut och igårkom jag till Shanghai.

För att invänta Anitas plan satt jag en timma på Pudongs flygplats. Det låter trist, i synnerhet om man varit på resa i 16 timmar, men jag satte mig vid fönstret och tittade rakt ut i Stilla Havet som bara ligger 500 meter bort. Längre österut kan man inte komma i denna delen av Kina. Det man ser är en strid ström av fartyg som går norrut och söderut. Det är kanske 30 fartyg man ser på en gång. Alla typer var med från oljetankers till pråmar. Man anar vilken enorm ekonomisk aktivitet dessa fartyg innebär. Om man tittade bort några minuer så var det ett nytt gäng båtar på gång. Även om havet är smutsgrått och vädret var molnigt så var det en fantastisk upplevelse att bara sitta ner och se detta skådespel.

Nu är det vardag och jag har kört bilen till jobbet. Tillvänjingen till trafikkulturen i Shanghai går snabbt och måste gå snabbt. Jag erinrade mig att man här kan byta fil hur som helst och när som helst. Det är aldrig försent att byta fil och ingen blir arg om man bryter sig in. Annat var det i Sverige där jag fick onda blickar och tutningar från medbilisterna var och varannan gång jag var ute.

Inga kommentarer: