fredag 7 augusti 2009

Köra bil i Shanghai

Den första tiden jag körde bil hade jag nerverna på helspänn över andra bilar som bytte filer hej vilt utan att använda körriktningsvisare eller helt enkelt prejade mig. Sen lär man sig beteendet och nu har jag kommit till nivån när jag studerar registreringsskyltar.

Länsbokstäverna har man kvar. Man måste veta vad det är för andra typer ute på vägen. Varje provins har en kinesisk förkortning, Shanghai heter Hu i sin enstaviga form. Sen är det en bokstav. Bor man i Shanghai på Chongmingön får man betala 5000 för en plåt (bokstav C) som bara ger rätt att åka på Chongmingön och 25 000 för en som ger rätt till hela Shanghai. Man kan ocskå i Shanghai köpa en plåt i en annan provins, men då får man inte åka på de snabba upphöjda motorvägarna under rusningstid.

Bokstaven A är förståss de finaste för toppledarna har ett nummer från 0 till 300 och sedan är nr 301-999 för andra tjänstemän. Konsulära skyltar är svarta och armens vita. Innan man tutar ilsket eller försöker preja en annan bil bör man först kolla registreringsskylten.

Inga kommentarer: