tisdag 14 december 2010

Om Assange

En kines bad mig förklara om det finns någon hemlig deal mellan Sverige och USA att Sverige skall driva sexualbrottsmål mot Assange för att ha sedan skall utlämnas till USA.

Varifrån kommer sådana tankegångar frågade jag? Svaret var att kinesiska tidningar spekulerar friskt i denna teori. Vad är deras faktagrund frågade jag? Svaret var att kinesiska journalister använder formuleringar som "Someone says.." osv utan att referera till källor. Min tanke var närmast att det är ett uttryck för maximen "som man känner sig själv dömer man andra".

Den lite mer komplicerade frågan, som jag gudskelov inte fick, är hur västerländska rättssystem samarbetar när man har olika principer. Sverige har en extremt liberal lagstiftning om läckor där i princip allt är tillåtet. På sexualbrottssidan är vi strikta. England och USA har ett för oss närmst obegripligt liberalt system med frigivning mot borgen.

När det gäller utlämning och överföring av straffverkställighet är det en snårskog av regler och avtal. Vi i Sverige kommer nog att få sätta oss en del på skolbänken för att förstå turerna i Assange-målet. Jag är glad så länge ingen i Shanghai ber mig förklara dem.

Inga kommentarer: