måndag 13 december 2010

Ostindiefararen läcker

I Wikileaks efterföljd dyker det upp massor av intressanta dokument. Här är ett som korsat min väg om ostindiefararens moderna historia.



BAKGRUND
Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg, Org nr 857204-8676. När Riksantikvarieämbetet (RAÄ) i mars 1986 biföll begäran från Sjöfartsmuseet Göteborg att få starta en marinarkeologisk utgrävning av Ostindiefararen Göteborgs förlisningsplats, bildades den 11 mars 1986 Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg, Org nr 857204-8676. Denna stiftelses styrelse, med professor Jörgen Weibull som ordförande och dykaren Anders Wästfelt som verkställande ledamot, ledde verksamheten framgångsrikt under 9 år. Hösten 1994 kunde stiftelsen avsluta sitt uppdrag genom att till RAÄ inlämna slutrapporten av utgrävningen. Därmed upplöstes stiftelsen och tillgångarna (pengarna) gick till Sjöfartsmuseet Göteborg. Stiftelsen upplöstes i december 1994.

Vänföreningen Ostindiefararen Götheborg.
Bildades våren 1987 för att tillvarata allmänhetens intresse av den marinarkeologiska utgrävningen av Ostindiefararen Götheborg samt att ekonomiskt stödja verksamheten. Utgrävningen kostade 5 miljoner kronor. Föreningens medlemmar bidrog med dryga 3, 5 miljoner kronor under utgrävningsperioden. 1,5 miljoner kronor erhölls som anslag efter ansökan från stiftelser och fonder. Föreningen är fortfarande aktiv.

Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg III, Org nr 855100-0576.År 1993 lanserade Anders Wästfelt idén att bygga Ostindiefararen Götheborg III. En ny stiftelse bildades den 5 november 1993 med namnet Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg III. 43 personer undertecknade stiftelseurkunden (förordnandet). Dessa personer representerande 27 företag, 7 organisationer, 4 privatpersoner, 2 lärosäten, 2 myndigheter samt Göteborgs Stad. Samtidigt bildar stiftarna Svenska Ostindiska Companiet AB (SOIC AB) som ägdes helt av stiftelsen. Aktiekapitalet till bolaget, 50 000 kronor betalades av Vänföreningen Ostindiefararen Götheborg. Stiftelsens uppdrag var att samla in medel för att genomföra projektet enligt stiftelseurkund och stadgar. SOIC AB:s uppgift var att bygga Ostindiefararen Götheborg III och segla henne till Kina T&R. Varvet Terra Nova skapades på Norra Älvstranden i Göteborg. Ostindiefararen Götheborg III kölsträcktes i juni 1995.

Efter en tvist med ursprungliga stiftare, ändrar dåvarande stiftelseordförande, Göran Bengtsson, stiftelsens stadgar. Årsmötesparagrafen tas bort. Därmed förlorar de ursprungliga stiftarna inflytande och insyn i det projekt de skapade. Även stiftelsens namn ändras till Insamlingsstiftelsen Ostindiefararen Götheborg III. Org nr behålls. Detta sker i oktober år 2000.

Den 6 december 2000 registrerar Göran Bengtsson ett privat aktiebolag med namnet Svenska Ostindiska Companiet Event AB, Org nr 556604-9143. Aktiekapitalet är 100 000 kronor. Bolaget skall driva events, mässor, utställningar samt därmed förenlig verksamhet. Styrelsen har en ledamot, Göran Bengtsson. Revisor, Birgitta Olsson Svärdström PWC. Vid bolagsstämman den 6 november 2008 beslutas om frivillig likvidation av bolaget. Tillgångarna, enligt balansräkning 31 dec 2008, är 105 162 kronor. Likvidationen av bolaget avslutas 30 juni 2009.

Den 6 juni 2003 sjösätts Ostindiefararen Götheborg. Den 2 oktober 2005 startar seglatsen till Kina. Den 9 juni 2007 är skeppet åter i Göteborg.

I Insamlingsstiftelsen Ostindiefararen Götheborg III:s årsredovisning för perioden 2010-01-01 till 2010-04-30, noteras av stiftelsens ordförande, Göran Bengtsson, att samtliga ändamål har uppfyllts under år 2008 och att stiftelsen därmed skall upplösas. Skeppet Götheborg samt stiftelsens tillgångar, närmare 5,5 miljoner kronor, överlämnas till Göteborgs stad, allt enligt stiftelsens stadgar.

Stiftelsens helägda bolag Svenska Ostindiska Companiet AB (556479-5747) säljs under år 2008 till en nybildad stiftelse med namnet Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg, org nr 802425-9262. Samtidigt fattar Göteborgs Stad beslutet att 5,5 miljoner kronor skall överföras till nybildade stiftelsen. Insamlingsstiftelsen Ostindiefararen Götheborg III, Org nr 855100-0576 upplöses formellt den 5 maj 2010.

NUTID
Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg, Org nr 802425-9262.Den 10 mars 2008 bildas på länsstyrelsen i Göteborg en ny stiftelse, Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg, av fem Göteborgsbaserade företag. Stiftelseförordnandet (urkund) lyder:
”Stiftelsen har till ändamål att säkerställa förvaltningen av skeppet Götheborg som en av Sveriges starkaste symboler för handel och kultur genom att skapa och utveckla nationella och internationella kontakter. Genomföra expeditioner till platser som är av intresse för svenskt näringsliv och kultur så länge som ekonomiska förutsättningar föreligger. Skapa goda relationer med organisationer som driver liknande projekt. Verka för att kunskap sprids om Ostindiefararen Götheborg, livet ombord, dåtida skeppsbyggnadskonst samt navigation och segling. Hålla skeppet öppet för visning och arrangemang Stiftelsens verksamhet får, om styrelsen finner det lämpligt, bedrivas i bolagsform. Både stiftelsens avkastning och kapital får tas i anspråk för att fullfölja ändamålet.”

Enligt stiftelseförordnandet förband sig respektive stiftare att avsätta 1,5 miljoner kronor per år under minst 3 år.

Från 2008.03.10 t.o.m 2011.03.10 är 7,5 miljoner kr/år, totalt 22,5 miljoner kronor.

Stiftarna är:
Stiftelsens förordnande och stadgar är undertecknad av:
AB VOLVO (publ) Går ej att tyda.
AB SKF Går ej att tyda.
Business Region Göteborg AB Lennart Olausson,
vdGöteborgs Hamn AB Magnus Kårestedt,
vdStena AB Claes Davidsson, ordf

Tillsättning av stiftelsens styrelse.Enligt stiftelsens stadgar (§4) utser stiftarna en stiftelsestyrelse med en ledamot från vardera stiftande företag. Västra Götalandsregionen erbjuds en styrelseplats, så länge som finansiellt bidrag lämnas till stiftelsen.
Styrelsen kan utse sig själv, eller uppdra åt annan att utse ytterligare ledamöter. Styrelseledamöter utses för en tid av minst två (2) och högst fyra (4) år. Om styrelseledamot avgår i förtid, skall den som utsett ledamoten, utse en ny ledamot för den återstående mandattiden. Den som har utsett ledamot har också rätt att byta ut denna under löpande mandattid.

Stiftelsens styrelse för verksamhetsperioden 2008-03-10 till 2008-12-31

Lars G Malmer, ordförande AB SKF, informationsdirektör.
Håkan Beskow (m politiker) Göteborgs Stad, Stadskansliet, Int.kontakter.
Claes Davidsson Stena AB, Ordf. Ship Management, Human Resources.Magnus Kårestedt Göteborgs Hamn AB, vd
Per Löjdquist AB Volvo, dir, ansvarig information, varumärkesfrågor.
Bertil Törsäter Västra Götalandsregionen, dir regionsutveckling.

Den 28 april 2008 beslöt stiftelsens styrelse att förvärva samtliga aktier i SOIC AB, Svenska Ostindiska Companiet AB, Org nr 556479-5747.Köpet var nödvändigt då SOIC AB saknade medel för att garantera skeppets framtid enligt årsredovisningen. SOIC AB köptes av stiftelsen för 5 miljoner kronor. I samband med köpet förband sig de fem stiftarna (se stiftelseförordnandet) att under tre år, årligen tillskjuta 7,5 miljoner kronor från stiftelsen som aktieägartillskott, (villkorat eller ovillkorat?) till SOIC AB för att garantera att skeppet Ostindiefararen Götheborg skall kunna hållas i segelbart skick för att kunna utföra uppdrag enligt stiftelsens stadgar.

Stiftelsens årsredovisning för 2008 redovisar en förmögenhet på närmare 21 miljoner kronor.
Stiftelsens styrelse för verksamhetsåret 2009.

Lars G Malmer, ordförande f.d informationsdirektör SKF AB
Lennart Olausson, v ordförande Business Region Göteborg AB
Claes Davidsson Stena AB
Magnus Kårestedt Göteborg Hamn AB
Per Löjdqvist AB Volvo
Bertil Törsäter Västra Götalandsregionen
Ingalill Östman AB SKF, informationsdirektör
Håkan Beskow, adjungerad Göteborgs Stad
Håkan Jarkvist Huvudansvarig revisor från PwC

Under verksamhetsåret 2009 har stiftelsen lämnat ett aktieägartillskott till SOIC AB på 7,5 miljoner kronor. Västra Götalandsregionen har gett stiftelsen en penningdonation på 1,5 miljoner kronor. Privatpersoner har donerat 18 483 kronor. Stiftelsens eget kapital (förmögenhet) var den 31 december 2009 på 20 324 604 kronor.

Under verksamhetsåret 2009 har Svenska Ostindiska Companiet AB :s (SOIC AB) styrelse varit identisk med Stiftelsens Ostindiefararen Götheborg styrelse. Adjungerad till styrelsen har varit Håkan Beskow, Göteborgs Stad.Bolagets intäkter för 2009 har uppgått till 17 miljoner kronor fördelat enligt följande: Försäljning på varvet? (enligt redovisningen) 4,9 miljoner. Event-intäkter 6,3 miljoner. Försäkringsersättning för brand i förråd 5,5 miljoner. Sponsorer 280 tusen kronor.Bolagets kostnader för 2009 uppgår till dryga 25 miljoner fördelat enligt följande: Råvaror, förnödenheter (drift av skeppet under 59 dygn) 10,5 miljoner. Personalkostnader 15 anställda 8, 2 miljoner. Övriga kostnader 4,8 miljoner. Avskrivningar 1,7 miljoner.

Verksamhetsåren 2008 och 2009 har gått med förlust. (-3,4 miljoner och -8,3 miljoner)
SOIC AB:s årsredovisning för 2009 informerar att bolagets tillgångar är 39 miljoner kronor, därav har skeppet Ostindiefararen Götheborg värderats till 29 miljoner kronor.
SOIC Ship Management AB, Org nr 556803-0372.Den 31 mars 2010 registrerades ett nytt bolag med anknytning till Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg och Svenska Ostindiska Companiet AB.Aktiekapital: Okänt (för närvarande) Aktierna är fördelade mellan Transatlantic 51 % och SOIC AB 49%Bolaget är ett privatägt. Momsregistrerades den 1 juli 2010. Registrerad för F-skatt. Bolaget har sitt säte i Tjörns kommun, Västra Götalands län. Bolagets verksamhet/ändamål: Att bemanna och driva fartyg i kust- och havssjöfart och därmed förenlig verksamhet.

Bolagets styrelse:
Hans Ingemar Balder Hansson (f. 1951) VD och ordinarie ledamot. Från Transatlantic Bengt Jonas Enander (f. 1969) Ordinarie ledamot. Från Transatlantic.
Lars Joakim Severinson (f. 1962) Ordinarie ledamot. Från SOIC AB
Göte Rikard Ingemar Thornander (f. 1970) Ordinarie ledamot. Från SOIC AB
Birgitta Olsson Svärdström (f. 1962) Huvudansvarig revisor. Från PwC

Någon årsredovisning är ej tillgänglig då verksamheten bara pågått i 8 månader då detta skrivs.
Tanken är att detta bolag skall ta ansvaret för bemanningen och driften av skeppet när det är ute och seglar. Med andra ord bolaget ger en offert till SOIC AB för denna verksamheten. Troligen skall nuvarande SOIC AB framgent fungera som ett event-bolag m.a.o "driva events, mässor, utställningar samt därmed förenlig verksamhet". (Se Göran Bengtssons likviderade bolag).

ANALYS
I dagsläget har Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg, med dess helägda bolag SOIC AB tillgångar på ca 59 miljoner kronor. Därav värderas skeppet till 29 miljoner kronor.
Enligt information som lämnades av stiftelsens ordförande den 11 oktober 2010, är projektets övergripande årliga ca:kostnader för närmaste åren följande:10 miljoner kronor för klassning och löpande underhåll.35 miljoner kronor att segla per år. Enligt stiftelsens ordf. kostar det 150 tusen kronor/dag att segla (ingen specifikation). 35 miljoner kronor innebär att skeppet skulle kunna segla 233 dagar om året. (Ett år 365 dagar)
Detta innebär att stiftelsens nuvarande tillgångar räcker till 1 års klassning och underhåll - samt 166 dagars segling.

Någon information om projektets övergripande årliga ca.intäkter under de närmaste åren lämnades inte vid mötet den 11 oktober 2010.I SOIC AB årsredovisning för 2009 var nettoomsättningen (intäkter från försäljning och event) på ca 11.2 miljoner kronor. (År 2008 var nettoomsättningen 21,3 miljoner och år 2007 62,4 miljoner kronor).Enligt stiftelsens förordnande (urkund) skall de fem stiftarna av Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg under tre år tillföra 22.5 miljoner kronor. Förpliktelsen gällde fram till den 10 mars 2011.Detta innebär att SOIC AB inom en snar framtid (årsskiftet 2011-2012) måste erhålla större aktieägartillskott från stiftelsen för att "säkerställa förvaltningen av skeppet Götheborg" om inte SOIC AB väsentligt har ökat sina intäkter under 2010 och 2011.

Svagheter i projektet: Nuvarande stiftare, bolag, har fullföljt sin förpliktelse att under tre år ekonomiskt stödja projektet. Enligt skilda källor är dessa företag inte intresserade att sätta mer pengar i projektet. (Visst intresse finns i en seglats till USA år 2013)I dag styrs hela projektet, så väl stiftelsestyrelse som bolagsstyrelse, av samma fysiska individer. Direktörer som har fullt upp med de bolag som avlönar dem. Att dessa personer/företag hamnat i projektet kan ses som en form av "gisslantagande" från Göteborg Stads (tjänster och gentjänster). Nu vill de gärna bli "fria". Styrelserna är inte intresserad av att lyssna till vd:s förnyelseförslag eller ansvarig befälhavare på skeppet.

1 kommentar:

Event segling sa...

The west coast looks good place, as a person goes on a holiday he want to get relaxed and like to have good food and nice ambience and atmosphere. hence this place look as perfect as one want. even conference can be held as good as possible ...
Event segling