tisdag 23 februari 2010

Äras den som äras bör - Malte Pripp



Just återkommen till Shanghai ser jag att mina kollegor har översatt en skrift av Malte Pripp om Shanghai under andra världskriget. Det ger ett tillfälle att kanske publicera den i en kinesisk tidskrift. Dokumenet är så välskrivet och på samma gång lite dråpligt att det vore läsvärt för en bredare allmänhet.

Att skriva en blogg från Shanghai känns lite banalt i jämförelse med Pripps beskrivning hur han tog han om hemlösa svenskar, kämpade för ett halvdussin andra länders intressen och levde ett tufft och obekvämt liv. Min enda tröst är att det väl är bra att samhället idag är bättre.

Malte Pripp var vår siste generalkonsul innan Sverige började trappa ner närvaron i Shanghai i mitten av 40-talet. Han var sonson till grundaren av Pripps bryggerier och hade därför getts namnet Malte. Han fortsatte på olika ambassader runt om i världen men när jag träffade honom 1996 var han 96 år och njöt sitt otium som pensionär i en lägenhet på Söder. Han hade en del foton från tiden i Shanghai men framför allt gav han mig sina nedskrivna minnen. Kanske gav han en kopia till UDs arkiv, men jag tror mitt ex är det enda som är lättillgängligt. Jag skall försöka lägga det här ut det på webben för intresserade.

Jag lägger också upp ett foto jag tog med honom, hans fru Ulla och de två efterföljande kanslisterna på GK i Shanghai, Herbert Gustavsson till vänster som var i Shanghai fram till 1950 och Åke Mellqvist till höger som var siste tjänsteman 1950-54. Dessa hade märkligt nog aldrig träffats tidigare.

Något år senare sökte jag honom igen och då hade han avlidit. Han hade enligt Ulla suttit och läst en katalog från en resebyrå och funderade över vilket hotell de skulle bo på i Mallorca vid nästa resa då han bad Ulla om ett glas vatten. När hon kom tillbaka från köket var han död. Att få leva ett så långt och innehållsrikt liv och kunna dö utan smärta medan man granskade hotell för nästa resa måste vara en nåd att bedja om.

4 kommentarer:

Tuomo Paasi sa...

Läste just vad du skrev om Malte Pripp. Kan det vara möjligt att jag kunde ha Pripps beskrivning om hans verksamhet i Shanghai under världskriget? Min farbror var som styrman på ett norskt skepp som hette S/S Haraldsvagn. Han var den enda finne, alla andra befälets medlemmar var norrmän. Just efter Pearl Harbor i december 1941 var skeppet i Hong Kong. Japanerna erövrade staden och befälet fångades. Normännen stannade i Hong Kong men min farbror sändes till Shanghai.
Under hela krigstiden visste vi ingenting om honom. Alla trodde att han var försvunnit i krigets vågor. Men först år 1946 fick vi beskedet genom Röda Korset, att vår farbror levde. Han återkom till Finlad år 1947. Seglade efter det många år överallt i världen.
När vi frågade honom, hur han kunde överleva i Shanghai, var svaret alltid det samma: "Det finns ingenting att berätta om det."
När jag nu läste om Malte Pripp, tänkte jag, att kanske hade han någonting att göra med min farbror. Är det möjligt? Nu vore det mycket intressant att läsa Pripps memoarer.
Med vänlig hälsning,
Tuomo Paasi
St Karins, Finlad

Eija sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Eija sa...

Hejssan!
Jag också blev så intresserad av den här saken. Kunde det vara möjligt för mig också att ha Malte Pripps beskrivning om hans verksamhet i Shanghai under världskriget? Min pappa var en sjöman på skeppet s/s Tilda och han måste stanna i Shanghai för fyra år. Min pappa skrev sin beskrivning också. Min pappa kände Malte Pripp och det var ju konsul som gav pengar till de där internerade sjömännen.
Med vänlig hälsning,
Eija
Esbo, Finland

Huangsan sa...

Dear writer,
The Embassy of Sweden in Jakarta is looking for Malte Pripp's picture for our Wall of Fame project. It is appreciated and grateful if you can share us of his picture.
Regards,
Edwin
Embassy of Sweden in Jakarta