onsdag 10 februari 2010

Läser Fredrik Hähréns bok

"Bli en vinnare i den globala världen" medan jag reser runt i Sverige. Fredrik menar att unga ambitiösa människor i Asien genom internet skaffar sig all kunskap som vi lärt oss under långa år i skola och på universitet och att de hjälper och stöttar varandra. I Sverige använder vi inte internet på det sättet utan går bara in på Blocket.se och Aftonbladet.se. Det är inte så lätt att bli en vinnare i den globala världen för oss med andra ord, men jag har inte läst ut boken än.

För några år sedan när jag höll på med EU-frågor skulle jag ordna ett program för Margot Wallströms kabinett i Sverige. Jag bjöd in bland andra Fredrik Hährén. Han berättade att han hyrt in unga akademiker i Sri Lanka och att världsmarknadspriset för intellektuellt arbete var 1 USD i timmen. Det blev ett djävla liv på kabinettet. Svenskarna satt tyste men alla de andra hävdade att så kan det inte bara vara. Så var det nog stämningen i EU-institutionerna i allmänhet.

Inga kommentarer: