torsdag 21 januari 2010

Fotbollsfusk

Jag såg ett inslag på den engelskspråkiga kinesiska kanalen CCTV9 om hur man beivrar fusk vid fotbollsmatcher. Detta har blivit en stor sak sedan det uppdagats att en massa matcher var uppgjorda.

I denna diskussion nämns det ofta att Kinas fotbollslag tappat i konkurrenskraft. Kanske har myglandet gått ut över spelförmågan.

Jag har alltid undrat hur läggmatcher är organiserade. Är spelarna tillsagda att förlora (då skulle det ju snabbt läcka ut) eller är det lagledaren som står vid kanten och ger en massa dåliga råd? Det vore förståss bra om målvakten fått en fingervisning för han har ju rätt mycket av utgången i sin hand.

Är man så gammal att man läste Idrottsbladet som ung med Torsten Tegnérs glödande artiklar om sambandet mellan idrott och humanism har man svårt att förstå att idrotten så snabbt gått från folkrörelse till skum affärsverksamhet. Kina har antagligen aldrig haft någon Torsten Tegnér.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Bengt!
läser din blogg och finner den väldigt underhållande med all text, bilder och upplevelser. Jag är så nyfiken på vad du jobbar med i shanghai, jag kommer att befinna mig i shanghai till det kinesiska nyåret och kommer att bo där i två månader. är själv fotograf och amatörjournalist, (skriver som intresse, utan nån journalistik utbildning) skulle vara trevligt om du ville maila med mig. min mail adress: asel.albaldawi@gmail.com

ha d underbart så länge
// Asel