måndag 11 januari 2010

Överord om Stockholm

Igår läste jag en bok om Stockholm som legat och samlat damm i vår bokhylla. Det är Kang Yu Wei's berättelse från 1904, som Göran Malmqvist översatte coh publicerade redan 1970.

Kang Yu Wei var en kinesisk reformator som såg ut att lyckas modernisera kejsardömet men sedan jagades ur Kina av änkekejsarinnan. Han flackade runt i världen i många år, bodde i Stockholm i tre år, men återvände till Kina när kejsardömet avskaffats. Många anser honom vara en av de mest framsynta kinsiska ämbetsmännen (ordet politiker användes inte på den tiden).

Boken är en helt överväldigande positiv betraktelse av det svenska samhället. Allting är behagligt och välgenomtänkt och ingen lider nöd. Med tanke på att han bodde i Saltsjöbaden såg han förståss rätt välmående miljöer, men han är även runt på fabriker och på fängelser och lite varstans. Man tänker ibland att välfärdssamhlälet skapades genom Saltsjöbadsavtalet men rätterna fanns förståss sedan länge. kang hade coskå varit i London, Paris, Berlin och kunde säkert göra korrekta jämförelser.

Idag upptäckte jag geno hjälp av vänner i Sverige att boken gavs ut i Hongkong 2007 och nu skall jag jaga upp alla exemplar i förlagets lager. bättre propaganda finns inte än den som är skriven av en av landets mest respekterade personer.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Bengt!

jag tycker din blogg är fantastiskt bra och underhållande.
Får en liten bild hur det är där nere i Kina.

Vad är det för jobb du gör där nere? ser du reser hela tiden.

Jag fundera på åka ner i augusti.

jag har så många frågor, som jag undrar över.

Hälsning

Emy

Obs: du får gärna maila till mig.
emy-le@hotmail.com

Kajsa sa...

Hej! Jag snubblade över din blogg idag. Jag ska plugga i Kina under våren och funderade på att själv starta en blogg. Jag har hört att blogspot är blockerat i Kina. Stämmer det, och hur kommer du runt det i såna fall?
Hälsningar, Kajsa

Bengt i Shanghai sa...

Hej Kajsa,
Tyvärr är alla bloggar jag känenr till spärrade här men på jobbet har vi en direktlinje till Sverige. Man kan istallera en mjukvara som skapar en VPN-tunnel till en dator utanför Kina. Jag har en gratisversion hemma men den ger bara access till Facebook. Skall man ha fri internetaccess så fick man betala 5 USD/månaden. Kanske finns andra lösningar och kanske kan man använda en kinsisk blogvärd.

Bengt

Anonym sa...

Att blogga via expressen eller aftonbladet går det bra.

Anna Gustafsson Chen sa...

Man kan ju blogga på Sina.com.