söndag 10 maj 2009

Konsulat eller inte konsulat

I svensk press står det en del om att vårt generalkonsulat i Kanton kanske skall läggas ner. Liknande tankar lär finnas i Finland och Danmark. Det är nog ett rätt hårt slag för Kanton och Guangdongprovinsen som redan blivit tilltufsat att den ekonomiska krisen.

När jag arbetade i Hongkong 1992 damp det en dag ner ett brev från kinesiska myndigheter att ny konsulär personal i Hongkong inte kunde bli ackrediterad vid ambassaderna i Peking. Det innebar att antalet konsuler som skötte handelsfrågor i Kina, bevakade ekonomi, jordbruk etc tunnades ut och var helt borta i mitten av 90-talet. Flera länder öppnade konsulat i Kanton.

I den ojämna tävlan mellan Kanton/Guangdong och Hongkong såg det länge ut som om Kanton och Guangdong skulle vinna. Hongkong svarade med att inte tillåta att konsulär personal i Kanton var ackrediterad i Hongkong. Samtidigt accepterar Hongkong företeelsen honorärkonsuler så de som flyttade sina konsulat till Kanton kunde utse en honorär konsul i Hongkong.

Norge stängde i Hongkong och beslöt sig satsa på Kanton. De övriga nordiska länderna gör tydligen tvärtom. Finnair har just stängt sin flyglinje till Kanton, men den till Hongkong är mycket lönsam. Det är inte lätt att se entydiga tendenser.

Rent personligen tycker jag Kanton är en rätt jobbig stad att vara i. Man har byggt för mycket på för liten yta och är inte så duktiga på finish. Det är lite synd för denna del av Kina är väldigt exotisk och spännande. Hongkong är däremot extremt välskött.

En annan aspekt är att vi drar ner på antalet konsulat medan Kina expanderar. Jag hörde att Kina vill köpa en stor tomt i Göteborgs finaste stadsdel Örgryte och bygga ett jättekonsulat. Det påstås att man vill skicka bortåt ettusen byggnadsarbetare. När Kina etablerade sitt konsulat i Göteborg för tio år sedan trodde jag det var ett riskföretag. DDRs enorma handelsscentrum hade av naturliga skäl stängts och USAs GK (dess äldsta i världen) hade lagts ned.

Göteborg har pga sjöfarten väldigt många honorära konsulat. Jag minns i när jag i början av 1970-talet arbetade på ett bokförlag i Göteborg att vi letade efter nytt kontor och kom till en lokal på Stora Badhusgatan. I ett av rummen fanns ett långt skrivbord med fem telefoner på. På de små etiketterna kunde jag läsa "Costa Ricas konsulat", El Salvadors konsulat".. osv. De fem centralamerikanska konsulaten hade ett gemensam rum, ett gemensamt skrivbord och en kontorsstol med hjul. Vid högtryck kunde man tänka sig en person som rullade på stolen fram och tillbaka och svarade i telefonerna. Jag slöt ögonen och såg en scen framför mig från konsulatens storhetstider. En vanlig Kålle gick nere i Masthugget i slutet av 40-talet och nynnade på Harry Brandelius slagdänga "Det har kommit en båt med bananer..." Nyfikna göteborgare kastade sig in i telefonkioskerna och ringde något av honorärkonsulaten. En stressad vicekonsul kastade sig av och an mellan telefonerna och visste inte om han skulle bekräfta eller dementera. "Jag skall genast fråga San Salvador" etc.

Jag hoppas det är inte så vår framtida nordiska representation i Kanton kommer att se ut.

Inga kommentarer: