tisdag 12 maj 2009

Dragon Gate

Var under mitt Sverigebesök uppe i Älvkarleby och tittade på Dragon Gate, denna märkliga anläggning som mitt ute i ingenstans har byggts ut att bli en showplace för Kina.

Den egensinnige myggmedelsfabrikanten Mr Li köpte ett gammalt hotell (Älvkarlen, som kommunen byggde på 60-talet, men som aldrig gick ihop) och byggt ut det till ett Kina i miniatyr, ett stort museum över terrakottaarmen, olika kinesiska buddhastatyer, en kinesisk restaurang och ett hotell med helt kinesisk inredning.

Vid första anblicken ser det lite märkligt ut och man undrar hur många som kommer att hitta dit, även om det i och för sig ligger precis vid E4. När jag tittade närmare på det slogs jag av att allt var äkta vara och gav mig en starka känsla av att vara i Kina. Man har inte skytt några kostnader att ha äkta varor och ganska smakfullt dessutom.

Sen är det en annan sak om jag som kursarrangör vill ha en grupp i kinesiska miljö om alternativet är en svensk herrgård med lite svensk kultur och histora. När anläggningen öppnar i höst får man se om konceptet håller. Hittills kan man bara gratulera dem.

Inga kommentarer: