lördag 16 maj 2009

Miljödiskussioner

Jag var i veckan på östra Kinas finaste forskningsuniversitet, USCT i Hefei och pratade om klimatpolitik. Mitt tema var "Climate change, a challenge for politicians and a responsibility for scientists". Min tanke var att testa om studenter och forskare inom naturvetenskaperna har mer insikt och ansvarskänsla än vanliga studenter. Här i Shanghai rycker vanligt folk bara på axlarna om man påpeker att hela stan kan stå under vatten om 50 år.

Jag tror jag kan säga att svarat på frågan är ja.

Min värd, vicerektorn såg på skärmen på min presentation att jag hade dagens datum fel. Inget problem sade jag, gick in i systemet och korrigerade. "Vi är ju vetenskapsmän här, så allt måste vara korrekt" urskuldade han sig. Vi kom in på diskussion om hans egen forskning, det visade sig vara Carbon Capture Storage. Jag nämnde att ett svenskt företag, Vattenfall, arbetar på detta i Tyskland. Han svarade torrt att den anläggningen invigdes 9 september 2008 men är bara en liten demostrationsanläggning. Jag insåg att han vunnit de två första ronderna.

Studenterna hade bra frågor. En tyckte att de rika länderna måste hjälpa de fattiga länderna. Jag svarade att vi ger stort bistånd till de fattiga länderna om detta. Kina visade genom invigningsceremonin av OS i Peking att man inte är ett fattigt land längre. Det kanske var en spark under bältet men det kom ingen protest.

En annan anmärkte att jag var klädd i kostym och att salen hade hög luftkonditionering - måste vi inte börja vänja oss vid levnadssätt som är mer energisnåla, typ slipslösa kortärmade skjortor. Jag höll med och medgav att på den punkten får jag själv problem.

En tredje frågade om vi verkligen kan behålla frågan som topprioriterad. Jag sade att i december, under förhandlingarna i Köpenhamn, kommer det absolut att vara första frågan men att den nuvarande krisen, och inte minst de låga oljepriserna som är följden av detta, gör det svårt att göra den kraftsamling som krävs.

Inga kommentarer: