söndag 17 maj 2009

Ute igen hos svenskstuderande studenter

Vår generalkonsul i Hongkong, Lars Danielsson, var här och jag tog ut honom till språkuniversitetet för att träffa de studenter som läser svenska. Det hade haft hans bok "I maktens skugga" på cirkulation. Läraren nämnde att de tyckte han var Kinakritisk. Han hade ingen komplett bild men gissade att det gällde den passus i boken där han beskriver att statsminister Göran Persson och hans delegation var avlyssnade vid besöket i Peking 1996. Sånt är inte så lätt för kineser att förhålla sig till. Man kan inte öppet ta avstånd från det och inte heller förneka det. Det blir bara väldigt obehagligt.

Om jag jämför med mitt eget besök i höstas var studenterna lite annorlunda. De satt käpprakt i stolarna och gjorde inlägg på ett ohyggligt formellt och lite uppstyltat sätt. De förstod att de denna gång talade med makten själv.

Jag hade sagt till Lars i bilen att de inte förstod svenska dialekter så han fick anstränga sig att prata rikssvenska och inte halländska. I slutet av frågestuden frågade en student om Lars kunde tala tyska. Ja, jag har läst tyska i skolan, sade Lars. Jag märker det, för ni talar svenska med tysk accent sade studenten! Lars fick medge att det låg något i det.

Inga kommentarer: