onsdag 29 april 2009

Äntligen körkort

Idag var jag och gjorde teoriprovet. Man kom bara in i huset och fick en flashback till gamla tider. En man som ser ut som avdelnngschef sitter vid ett skrivbord i korridoren och gör ingenting. Kanske är han chef över hela huset.

Att säga att han inte gör något är en överdrift. När jag sätter mig en bit i från honom tar han upp en burk med salva och tar en stor klick och stryker ut i ansiktet. Han gnuggar så intensivt att det hörs i hela korridoren. Det börjar också lukta av salvan, varken gott eller illa men lite annorlunda. Efter ett tag går han över till att massera hårbotten, ivrigt grimaserande.

När allt detta är gjort gör han som alla kinesiska byråkrater, tar fram en stor glasburk med the från en hylla och börjar sörpla. Det har nu gått en kvart och han verkar må riktigt bra. Någon arbetsuppgift kan jag inte skönja.

Körkortstestet är lätt om man läser på en broschyr med 100 frågor och svar. Det är samma 100 frågor som man får i ett datortest. Man måste ha 92 rätt. Det är tre svar på varje fråga. Ett av dem är i regel helt galet. Vad skall man göra när ma nämrar sig en obevakad korsning? Gasen i botten? Nej det är inget bra svar.

På 90-talet slapp man teoritest eftersom Sverige då var snällare mot kinesiska diplomater i Sverige. Här råder exakt reciprocitet. Jag såg ändå frågebatteriet då och det var lite annorlunda. En fråga där var hur många gånger man får tuta när man kör om en trehjuling. 2, 3 eller 4? Det gäller att läsa på.

Inga kommentarer: