torsdag 28 maj 2015

Nytt i Shanghai maj 2015

Alla inser att ekonomin nu bra blir sämre. Det är en stor förändring och leder till en rad olika slutsatser. Mest oroande för landet själv är att ingen verkar tro på myndigheternas arbete, t.ex. livsmedelssäkerhet. Det som har små barn och har råd importerar all mat från utlandet. Utlandsresor och studier utomlands verkar också vara tilltagande.

Shanghaibörsen har gått upp fenomenalt genom statlig styrning. Nu börjar många därför med aktiehandel och även om man borde bli misstänksam här hembiträden och chaufförer börjar trada så finns det ju en halv miljard i inlandet som säkert snart ansluter sig och håller uppe kurserna några månader till. till slut måste det bli en krasch, jag upplevde kraschen i Taiwan 1990. Handelskontorets chaufför hade just satt hela sin förmögenhet på börsen när börsen kollapsade i september 1988. Fallet blev 43 % över en helg. Definitionen på börskrasch är när värdet sjunker 20 % på 20 dagar!.

Att myndigheterna inte kan göra så mycket åt luftproblemen är ett svårare problem då det inte är så lätt att angripa. Jag trodde faktiskt att en utbyggd tunnelbana skulle ge bättre stadstrafik men nu köper folk som även har rätt normala löner bil. Enda hjälpen är nog att den tunga industrin flyttar till Sydostasien. Nr jag ämnade Shanghai 2012 talade alla om att flytta företag till västra Kina. Jag skrev en artikel i Handelskammarens tidning Dragon News där jag varnade för att det kunde bli en väldigt kortvarig hausse. Det verkar vara vad som inträffat. Business Sweden lägger nu ner sitt kontor i Chengdu och planerna på ett nytt konsulat verkar vara borta.

De människor jag talade med hade alla en gräns när de tar på mask när de går ut, lyckligtvis har man inte haft stora problem denna vår.

Inga kommentarer: